Inlägg

Kommission för svensk alkoholpolitik är nu tillsatt

|Pressmeddelande

I dag lanseras Alkoholkommissionen som får till uppdrag att se över hur den svenska alkoholpolitiken kan utvecklas och förbättras och den kontrollerade försäljningen stärkas. Bakom initiativet står SVL och Sveriges Bryggerier. Ordförande för kommissionen är förre finansministern Erik Åsbrink. Det … Läs mer

SVL går med i amfori BSCI

|Pressmeddelande

SVL har som första branschorganisation i Sverige ingått medlemskap i Amfori BSCI – ett världsledande initiativ för socialt ansvarstagande med fokus på arbetsvillkoren inom produktion och odling. Genom medlemskapet i amfori BSCI får SVL utökad kunskap och kan vara med … Läs mer

Ny studie om Prata om Alkohol visar positiva resultat

|Nyhet

Prata Om Alkohols alkoholförebyggande metodmaterial för skolungdomar har genomgått en vetenskaplig utvärdering och nu presenteras den treåriga vetenskapliga studien som genomförts mellan åren 2014 och 2017. Syftet med studien har varit att undersöka långtidseffekter på ungdomar i årskurs 7-9 gällande … Läs mer

Alkoholbranschen föreslår självreglering av näringsinformation

|Nyhet

Efter önskade och ökade krav på näringsinformation och innehållsförteckningar för alkoholhaltiga drycker har den samlade alkoholbranschen på europeisk nivå föreslagit gemensamma egenåtgärder för en utökad konsumentinformation på området. För exakt ett år sedan, den 13 mars 2017, gav EU-kommissionen alkoholbranschen … Läs mer

Utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam våren 2018 – AGM

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen – AGM håller utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Under våren 2018 hålls utbildningar även om alkoholreklam i sociala medier och om den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) som kommer att gälla från och med den 25 maj 2018. Utbildningarna som … Läs mer

Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man … Läs mer