SVL om föreslagna förbudet mot annonser för alkoholdrycker i sociala medier

|Nyhet
SVL har lämnat in sitt yttrande gällande Socialdepartementets förslag till regeringen om förbud mot kommersiella annonser för alkoholdrycker och alkoholhaltiga preparat i sociala medier.

SVL stöttar den svenska alkoholpolitikens syfte att skydda barn och ungdomar mot alkoholens skador. Vi anser att alkoholhaltiga drycker ska avnjutas av vuxna under ansvarfulla former. Barn och alkohol hör inte ihop. Vi anser dock att utredningens underlag är bristfälligt och att de slutsatser som dras bygger på antaganden snarare än underbyggda fakta. Dessutom saknas en korrekt proportionalitetsbedömning samt redogörelse för varför alternativa lösningar skulle vara otillräckliga.

Vi anser att alkoholreklam ska vara reglerad men anser att ett totalförbud varken är nödvändigt eller proportionerligt. Ungas alkoholkonsumtion går stadigt neråt samtidigt som existerande lagstiftning, annonseringskanaler och industrins självregleringsmekanismer har verktyg för att skydda barn och unga. Utredaren finner även själv att det inte förefaller vara några stora problem med alkoholreklam i egentlig mening, eller att ungdomar som inte ska utsättas för alkoholreklam utsätts för sådan reklam i sociala medier. Ett förbud som det föreslagna kommer leda till svåra gränsdragningsproblem. Fokus bör istället vara på att säkerställa att dagens, redan väldigt strikta, regleringar efterlevs, och lagföra de fåtal aktörer som bryter mot lagen.

Ett totalförbud riskerar inskränka på den grundlagsskyddade yttrandefriheten samt strida mot EU-rättsliga regelverk. Ett totalförbud riskerar dessutom missgynna småskaliga och inhemska aktörer till förmån för internationella aktörer som fortsatt kan beskriva sina produkter i kanaler, sammanhang och grupper dit även svenska medborgare har tillgång.

Läs här SVL:s remissyttrande

Fler nyheter

Minskande omfattning men ökande intresse för e-handel med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker minskar jämfört med pandemiåren. Detta trots att det finns en stor öppenhet inför framtida köp, särskilt bland yngre. Det visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Verian (fd. Kantar Public) på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Undersökningen … Läs mer

SVL i debatt: Sluta att höja skatten på alkohol

|Nyhet

Med högre skatter på alkohol minskar försäljningen på Systembolaget – men då ökar inköp på andra sätt. Det ökar inte statens skatteintäkter, skriver Joel Furvik och Anna-Karin Fondberg. De senaste 15 månaderna har skatten på alkohol höjts två gånger. Skatten på … Läs mer

Låt inte Valborg bli ditt barns första fylla

|Nyhet

Vid Valborg dricker många ungdomar alkohol för första gången. Både skolor och hem har en avgörande roll i att försena denna debut. Fred Nyberg, professor emeritus i biologisk beroendeforskning, delar råd för att stärka ungdomars motståndskraft mot alkohol.  Under ungdomsåren … Läs mer

Är du SVL:s nya VD?

|Nyhet

Vi söker en dynamisk och strategiskt inriktad VD som kan leda och driva Sprit och Vinleverantörsföreningen (SVL) och vår fortsatta utveckling. Du kommer agera proaktivt och aktivt arbeta för att sätta agendan inom branschen där monopolets fortsatta roll och den … Läs mer