SVL om föreslagna förbudet mot annonser för alkoholdrycker i sociala medier

|Nyhet
SVL har lämnat in sitt yttrande gällande Socialdepartementets förslag till regeringen om förbud mot kommersiella annonser för alkoholdrycker och alkoholhaltiga preparat i sociala medier.

SVL stöttar den svenska alkoholpolitikens syfte att skydda barn och ungdomar mot alkoholens skador. Vi anser att alkoholhaltiga drycker ska avnjutas av vuxna under ansvarfulla former. Barn och alkohol hör inte ihop. Vi anser dock att utredningens underlag är bristfälligt och att de slutsatser som dras bygger på antaganden snarare än underbyggda fakta. Dessutom saknas en korrekt proportionalitetsbedömning samt redogörelse för varför alternativa lösningar skulle vara otillräckliga.

Vi anser att alkoholreklam ska vara reglerad men anser att ett totalförbud varken är nödvändigt eller proportionerligt. Ungas alkoholkonsumtion går stadigt neråt samtidigt som existerande lagstiftning, annonseringskanaler och industrins självregleringsmekanismer har verktyg för att skydda barn och unga. Utredaren finner även själv att det inte förefaller vara några stora problem med alkoholreklam i egentlig mening, eller att ungdomar som inte ska utsättas för alkoholreklam utsätts för sådan reklam i sociala medier. Ett förbud som det föreslagna kommer leda till svåra gränsdragningsproblem. Fokus bör istället vara på att säkerställa att dagens, redan väldigt strikta, regleringar efterlevs, och lagföra de fåtal aktörer som bryter mot lagen.

Ett totalförbud riskerar inskränka på den grundlagsskyddade yttrandefriheten samt strida mot EU-rättsliga regelverk. Ett totalförbud riskerar dessutom missgynna småskaliga och inhemska aktörer till förmån för internationella aktörer som fortsatt kan beskriva sina produkter i kanaler, sammanhang och grupper dit även svenska medborgare har tillgång.

Läs här SVL:s remissyttrande

Fler nyheter

Ny rapport från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

Dryckesbranschens klimatinitiativ startades 2017 för att tillsammans göra skillnad som bransch. Idag är vi 54 deltagare som både enskilt och gemensamt jobbar för att minska vår klimatpåverkan, genom tydliga mål och rapportering. Sedan starten har vi sett flera förbättringar i … Läs mer

Elisabeth Due ny VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen

|Pressmeddelande

Styrelsen för Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) har utsett Elisabeth Due till ny VD för SVL. Elisabeth tillträder sin nya roll den 2 september 2024. Elisabeth kommer senast från egen konsultverksamhet inom kommunikation, strategiutveckling och påverkansarbete. Tidigare har hon jobbat i … Läs mer

SVL i Almedalen 2024

|Nyhet

Den 25 juni börjar årets upplaga av Almedalsveckan. SVL är på plats och arrangerar i år två egna seminarier. Ett om e-handel med alkohol som arrangeras av Verian och SVL, samt ett om alkoholskattehöjningen 2023. Båda seminarierna äger rum den … Läs mer

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer