SVL om föreslagna förbudet mot annonser för alkoholdrycker i sociala medier

|Nyhet
SVL har lämnat in sitt yttrande gällande Socialdepartementets förslag till regeringen om förbud mot kommersiella annonser för alkoholdrycker och alkoholhaltiga preparat i sociala medier.

SVL stöttar den svenska alkoholpolitikens syfte att skydda barn och ungdomar mot alkoholens skador. Vi anser att alkoholhaltiga drycker ska avnjutas av vuxna under ansvarfulla former. Barn och alkohol hör inte ihop. Vi anser dock att utredningens underlag är bristfälligt och att de slutsatser som dras bygger på antaganden snarare än underbyggda fakta. Dessutom saknas en korrekt proportionalitetsbedömning samt redogörelse för varför alternativa lösningar skulle vara otillräckliga.

Vi anser att alkoholreklam ska vara reglerad men anser att ett totalförbud varken är nödvändigt eller proportionerligt. Ungas alkoholkonsumtion går stadigt neråt samtidigt som existerande lagstiftning, annonseringskanaler och industrins självregleringsmekanismer har verktyg för att skydda barn och unga. Utredaren finner även själv att det inte förefaller vara några stora problem med alkoholreklam i egentlig mening, eller att ungdomar som inte ska utsättas för alkoholreklam utsätts för sådan reklam i sociala medier. Ett förbud som det föreslagna kommer leda till svåra gränsdragningsproblem. Fokus bör istället vara på att säkerställa att dagens, redan väldigt strikta, regleringar efterlevs, och lagföra de fåtal aktörer som bryter mot lagen.

Ett totalförbud riskerar inskränka på den grundlagsskyddade yttrandefriheten samt strida mot EU-rättsliga regelverk. Ett totalförbud riskerar dessutom missgynna småskaliga och inhemska aktörer till förmån för internationella aktörer som fortsatt kan beskriva sina produkter i kanaler, sammanhang och grupper dit även svenska medborgare har tillgång.

Läs här SVL:s remissyttrande

Fler nyheter

SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba … Läs mer

Tänk på vilken alkohol du dricker i sommar

|Nyhet

Midsommar och semester står för dörren. Vid dessa tillfällen ökar alkoholkonsumtionen bland unga och vuxna. Att avnjuta ett glas vin eller en drink i sociala sammanhang, med måttfullhet och medvetenhet om dryckernas innehåll och effekter, är inte fel. Ett stort … Läs mer

Prata om Alkohol på Matdagen 2019

|Nyhet

Den 9 maj samlades den svenska livsmedelsbranschen för Matdagen på Moderna Muséet i Stockholm för att gemensamt ta sig an en av vår tids mest angelägna frågor, folkhälsan. Matdagarna handlade om hur industrin kan bidra till goda levnadsvanor, sprida evidensbaserad … Läs mer