SVL om föreslagna förbudet mot annonser för alkoholdrycker i sociala medier

|Nyhet
SVL har lämnat in sitt yttrande gällande Socialdepartementets förslag till regeringen om förbud mot kommersiella annonser för alkoholdrycker och alkoholhaltiga preparat i sociala medier.

SVL stöttar den svenska alkoholpolitikens syfte att skydda barn och ungdomar mot alkoholens skador. Vi anser att alkoholhaltiga drycker ska avnjutas av vuxna under ansvarfulla former. Barn och alkohol hör inte ihop. Vi anser dock att utredningens underlag är bristfälligt och att de slutsatser som dras bygger på antaganden snarare än underbyggda fakta. Dessutom saknas en korrekt proportionalitetsbedömning samt redogörelse för varför alternativa lösningar skulle vara otillräckliga.

Vi anser att alkoholreklam ska vara reglerad men anser att ett totalförbud varken är nödvändigt eller proportionerligt. Ungas alkoholkonsumtion går stadigt neråt samtidigt som existerande lagstiftning, annonseringskanaler och industrins självregleringsmekanismer har verktyg för att skydda barn och unga. Utredaren finner även själv att det inte förefaller vara några stora problem med alkoholreklam i egentlig mening, eller att ungdomar som inte ska utsättas för alkoholreklam utsätts för sådan reklam i sociala medier. Ett förbud som det föreslagna kommer leda till svåra gränsdragningsproblem. Fokus bör istället vara på att säkerställa att dagens, redan väldigt strikta, regleringar efterlevs, och lagföra de fåtal aktörer som bryter mot lagen.

Ett totalförbud riskerar inskränka på den grundlagsskyddade yttrandefriheten samt strida mot EU-rättsliga regelverk. Ett totalförbud riskerar dessutom missgynna småskaliga och inhemska aktörer till förmån för internationella aktörer som fortsatt kan beskriva sina produkter i kanaler, sammanhang och grupper dit även svenska medborgare har tillgång.

Läs här SVL:s remissyttrande

Fler nyheter

SVL välkomnar att regeringen underlättar e-handel med öl, vin och sprit

|Nyhet

Propositionen ”Reglerad försäljning av alkoglass” har nu överlämnats till riksdagen. Förutom förslag kring alkoglass finns även Systembolagets försöksverksamhet med hemleverans med. Regeringen skriver att ”Systembolagets försöksverksamhet med hemleveranser ska avslutas och införas som en del av Systembolagets ordinarie verksamhet. Detta … Läs mer

SVL går med i Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV)

|Nyhet

SVL ansluter sig till den europeiska branschföreningen CEEV som företräder den europeiska vinnäringen på EU-nivå. Genom medlemskapet i CEEV får SVL inte bara tillgång till utökad information och kunskap kring vad som händer inom vinindustrin kring närings- och regelverksfrågor, utan … Läs mer

Lansering av konsumentinformation om spritdryckers innehåll

|Nyhet

För ett år sedan lämnade den samlade alkoholbranschen in ett förslag till EU-kommissionen om hur konsumentinformationen om produkternas innehåll kan förbättras. I väntan på beslut om de exakta formerna för detta, lanserar i dag den europeiska branschorganisationen för spritdrycker – … Läs mer

Utbildning i socialt ansvarstagande för dryckesbranschen 23 april

|Nyhet

Den 23 april arrangerar SVL en skräddarsydd introduktionsutbildning för sina medlemsföretag kring amfori BSCI:s plattform och grunderna kring social hållbarhet inom vinbranschen. Med denna utbildning vill vi ge våra medlemmar utökad kunskap kring vad som händer i vår omvärld samt … Läs mer