SVL om föreslagna förbudet mot annonser för alkoholdrycker i sociala medier

|Nyhet
SVL har lämnat in sitt yttrande gällande Socialdepartementets förslag till regeringen om förbud mot kommersiella annonser för alkoholdrycker och alkoholhaltiga preparat i sociala medier.

SVL stöttar den svenska alkoholpolitikens syfte att skydda barn och ungdomar mot alkoholens skador. Vi anser att alkoholhaltiga drycker ska avnjutas av vuxna under ansvarfulla former. Barn och alkohol hör inte ihop. Vi anser dock att utredningens underlag är bristfälligt och att de slutsatser som dras bygger på antaganden snarare än underbyggda fakta. Dessutom saknas en korrekt proportionalitetsbedömning samt redogörelse för varför alternativa lösningar skulle vara otillräckliga.

Vi anser att alkoholreklam ska vara reglerad men anser att ett totalförbud varken är nödvändigt eller proportionerligt. Ungas alkoholkonsumtion går stadigt neråt samtidigt som existerande lagstiftning, annonseringskanaler och industrins självregleringsmekanismer har verktyg för att skydda barn och unga. Utredaren finner även själv att det inte förefaller vara några stora problem med alkoholreklam i egentlig mening, eller att ungdomar som inte ska utsättas för alkoholreklam utsätts för sådan reklam i sociala medier. Ett förbud som det föreslagna kommer leda till svåra gränsdragningsproblem. Fokus bör istället vara på att säkerställa att dagens, redan väldigt strikta, regleringar efterlevs, och lagföra de fåtal aktörer som bryter mot lagen.

Ett totalförbud riskerar inskränka på den grundlagsskyddade yttrandefriheten samt strida mot EU-rättsliga regelverk. Ett totalförbud riskerar dessutom missgynna småskaliga och inhemska aktörer till förmån för internationella aktörer som fortsatt kan beskriva sina produkter i kanaler, sammanhang och grupper dit även svenska medborgare har tillgång.

Läs här SVL:s remissyttrande

Fler nyheter

SVL publicerar branschriktlinjer för provsmakning av vin- och spritdrycker

|Pressmeddelande

Alkohollagen ger kommunerna möjlighet att bevilja tillstånd för provsmakning av alkoholdrycker för framför allt producenter av alkoholdrycker. Lagstiftningen saknar dock tydliga definitioner av vad som avses med provsmakning vilket lett till att lagen tillämpas olika runtom i landet. För att … Läs mer

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer