Branschen nylanserar drinkwise.se – för sunda attityder till alkohol och konsumtion

|Pressmeddelande
SVL lanserar idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation.

Vad innebär egentligen en personligt hållbar alkoholkonsumtion? Hur mycket alkohol är okej att dricka? Och i vilka sammanhang? Frågorna kring alkoholkonsumtion är många. Därför lanseras idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation. Bakom det svenska initiativet står branschorganisationen Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL).

– Vi har ett tydligt ansvar att bidra till sundare alkoholattityder i samhället. Genom Drinkwise förmedlar vi kunskap, samt bjuder in till reflektion kring vad som kan vara en hållbar alkoholkonsumtion på individnivå, säger Anna De Geer, VD för SVL.

Hemsidan bygger på en sökoptimering av de frågor som människor söker svar på allra mest. Det handlar om frågor kring alkoholkonsumtion i trafiken och på jobbet, i familjen och under graviditet.

– Med Drinkwise lyfter vi frågor om när det är okej att konsumera alkohol, när det bör undvikas och hur mycket vi dricker. Vi bidrar även med information om produkternas innehåll. Utan pekpinnar låter vi läsaren själv ta ställning till vad som är hållbar konsumtion och inte, fortsätter Anna De Geer.

Hållbarhetsfrågor har varit länge varit en prioritet för alkoholbranschen. Syftet är att ge alkoholnäringen och produkterna en hållbar plats i samhället, utan negativ påverkan på miljö eller människor. Med Drinkwise vill SVL sätta ljus på hur sunda alkoholattityder kan bidra till social hållbarhet.

– Idag finns flera bra initiativ som syftar till att skapa sunda attityder kring alkohol. I tio års tid har SVL även bland annat genom ”Prata om Alkohol” bidragit med ett framgångsrikt förebyggande arbete om alkohol till skolor och skolungdomar. Med Drinkwise lyfter vi blicken mot en bredare målgrupp som även de behöver reflektera över alkohol och konsumtion, avslutar Anna De Geer. Till Pressreleasen

drinkwise

Fler nyheter

SVL:s kommentar till Winefinder domen

|Nyhet

Patent- och marknadsdomstolen meddelar idag den 22 oktober i en dom, att företaget Winefinders verksamhet bedöms strida mot svensk alkohollagstiftning och att marknadsföringen förbjuds då den är oförenlig med marknadsföringslagen. Domen ökar trycket på Systembolagets digitala utveckling. Systembolaget lämnade den … Läs mer

Kommentar till DN Debatt

|Nyhet

IOGT-NTO har i debattartikel om Gårdsförsäljning i DN Debatt nämnt SVL och vi vill med anledning av detta klargöra följande: Den nya intresseföreningen Sveriges Producenter av Alkoholdrycker, som driver frågan om gårdsförsäljning, är helt fristående och utgör inte del av SVL. … Läs mer

Höjd alkoholskatt riskerar att öka smugglingen

|Nyhet

Regeringen har i ett pressmeddelande den 17 september meddelat att regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna avser att höja skatten på alkohol från 2023. Den exakta utformningen av förslaget återkommer regeringen med, men skattehöjningen väntas leda till ökade skatteintäkter med … Läs mer

Ny rapport om dryckesbranschens klimatpåverkan

|Nyhet

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar den senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Bakom initiativet som bildades 2017, står SVL tillsammans med Systembolaget och Sveriges Bryggerier. Med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” arbetar branschkollegor både … Läs mer