Branschen nylanserar drinkwise.se – för sunda attityder till alkohol och konsumtion

|Pressmeddelande
SVL lanserar idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation.

Vad innebär egentligen en personligt hållbar alkoholkonsumtion? Hur mycket alkohol är okej att dricka? Och i vilka sammanhang? Frågorna kring alkoholkonsumtion är många. Därför lanseras idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation. Bakom det svenska initiativet står branschorganisationen Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL).

– Vi har ett tydligt ansvar att bidra till sundare alkoholattityder i samhället. Genom Drinkwise förmedlar vi kunskap, samt bjuder in till reflektion kring vad som kan vara en hållbar alkoholkonsumtion på individnivå, säger Anna De Geer, VD för SVL.

Hemsidan bygger på en sökoptimering av de frågor som människor söker svar på allra mest. Det handlar om frågor kring alkoholkonsumtion i trafiken och på jobbet, i familjen och under graviditet.

– Med Drinkwise lyfter vi frågor om när det är okej att konsumera alkohol, när det bör undvikas och hur mycket vi dricker. Vi bidrar även med information om produkternas innehåll. Utan pekpinnar låter vi läsaren själv ta ställning till vad som är hållbar konsumtion och inte, fortsätter Anna De Geer.

Hållbarhetsfrågor har varit länge varit en prioritet för alkoholbranschen. Syftet är att ge alkoholnäringen och produkterna en hållbar plats i samhället, utan negativ påverkan på miljö eller människor. Med Drinkwise vill SVL sätta ljus på hur sunda alkoholattityder kan bidra till social hållbarhet.

– Idag finns flera bra initiativ som syftar till att skapa sunda attityder kring alkohol. I tio års tid har SVL även bland annat genom ”Prata om Alkohol” bidragit med ett framgångsrikt förebyggande arbete om alkohol till skolor och skolungdomar. Med Drinkwise lyfter vi blicken mot en bredare målgrupp som även de behöver reflektera över alkohol och konsumtion, avslutar Anna De Geer. Till Pressreleasen

drinkwise

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer