Branschen nylanserar drinkwise.se – för sunda attityder till alkohol och konsumtion

|Pressmeddelande
SVL lanserar idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation.

Vad innebär egentligen en personligt hållbar alkoholkonsumtion? Hur mycket alkohol är okej att dricka? Och i vilka sammanhang? Frågorna kring alkoholkonsumtion är många. Därför lanseras idag en uppdaterad version av Drinkwise.se – alkoholbranschens initiativ för sunda attityder kring alkohol och konsumtion. Initiativet är en gemensam europeisk satsning där näringen tar ansvar för konsumentinformation. Bakom det svenska initiativet står branschorganisationen Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL).

– Vi har ett tydligt ansvar att bidra till sundare alkoholattityder i samhället. Genom Drinkwise förmedlar vi kunskap, samt bjuder in till reflektion kring vad som kan vara en hållbar alkoholkonsumtion på individnivå, säger Anna De Geer, VD för SVL.

Hemsidan bygger på en sökoptimering av de frågor som människor söker svar på allra mest. Det handlar om frågor kring alkoholkonsumtion i trafiken och på jobbet, i familjen och under graviditet.

– Med Drinkwise lyfter vi frågor om när det är okej att konsumera alkohol, när det bör undvikas och hur mycket vi dricker. Vi bidrar även med information om produkternas innehåll. Utan pekpinnar låter vi läsaren själv ta ställning till vad som är hållbar konsumtion och inte, fortsätter Anna De Geer.

Hållbarhetsfrågor har varit länge varit en prioritet för alkoholbranschen. Syftet är att ge alkoholnäringen och produkterna en hållbar plats i samhället, utan negativ påverkan på miljö eller människor. Med Drinkwise vill SVL sätta ljus på hur sunda alkoholattityder kan bidra till social hållbarhet.

– Idag finns flera bra initiativ som syftar till att skapa sunda attityder kring alkohol. I tio års tid har SVL även bland annat genom ”Prata om Alkohol” bidragit med ett framgångsrikt förebyggande arbete om alkohol till skolor och skolungdomar. Med Drinkwise lyfter vi blicken mot en bredare målgrupp som även de behöver reflektera över alkohol och konsumtion, avslutar Anna De Geer. Till Pressreleasen

drinkwise

Fler nyheter

SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba … Läs mer

Tänk på vilken alkohol du dricker i sommar

|Nyhet

Midsommar och semester står för dörren. Vid dessa tillfällen ökar alkoholkonsumtionen bland unga och vuxna. Att avnjuta ett glas vin eller en drink i sociala sammanhang, med måttfullhet och medvetenhet om dryckernas innehåll och effekter, är inte fel. Ett stort … Läs mer

Prata om Alkohol på Matdagen 2019

|Nyhet

Den 9 maj samlades den svenska livsmedelsbranschen för Matdagen på Moderna Muséet i Stockholm för att gemensamt ta sig an en av vår tids mest angelägna frågor, folkhälsan. Matdagarna handlade om hur industrin kan bidra till goda levnadsvanor, sprida evidensbaserad … Läs mer