Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet
Sveriges Annonsörer presenterar i en ny rapport hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende.

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har när man handlar på Systembolaget, svarar 83 procent liten eller ingen inverkan alls.

Rapporten bekräftar att reklamen fyller en större roll för image/branding, det vill säga att positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga kännedom. Alkoholreklamen har ökat i Sverige under senare år. Samtidigt är alkoholreklamen i Sverige strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa särskild måttfullhet. Här kan du ta del av hela Rapporten

Läs Alkoholgranskningsmannens Rekommendationer.

Fler nyheter

Alkoholgranskningsmannen fyller 15 år

|Nyhet

I år fyller Sprit & Vinleverantörsföreningens och Sveriges Bryggeriers gemensamma initiativ Alkoholgranskningsmannen 15 år. Satsningen är en del av alkoholnäringens egenåtgärdssystem och har inneburit goda resultat. ”Under mina år har antalet anmälningar av alkoholreklam minskat, trots att mängden reklam har ökat”, säger … Läs mer

Ännu en ändring av alkoholförsäljning

|Nyhet

Socialdepartementet har den 18 december föreslagit att förordningen om tillfälligt förbud mot servering av alkohol åter ändras och förbudet ska nu gälla mellan klockan 20.00 och 11.00. Det skärpta förbudet föreslås träda i kraft den 24 december 2020 och gälla … Läs mer

SVL Debatt: Låt oss lära av Norge

|Nyhet

Coronapandemin har på flera sätt förstärkt skillnader mellan de nordiska länderna. En sak är dock tydlig, vi brottas alla med samma verklighet men vi möter den på väldigt olika sätt. I veckan fick vi ytterligare ett exempel på detta. Pandemin … Läs mer

SVL välkomnar direktiv om Gårdsförsäljning

|Pressmeddelande

Frågan om gårdsförsäljning har debatterats flitigt i flera år. En central del av utredningen är att göra en EU-rättslig analys och föreslå om och i sådant fall hur gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan införas i hela landet under förutsättning att … Läs mer