Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet
Sveriges Annonsörer presenterar i en ny rapport hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende.

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har när man handlar på Systembolaget, svarar 83 procent liten eller ingen inverkan alls.

Rapporten bekräftar att reklamen fyller en större roll för image/branding, det vill säga att positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga kännedom. Alkoholreklamen har ökat i Sverige under senare år. Samtidigt är alkoholreklamen i Sverige strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa särskild måttfullhet. Här kan du ta del av hela Rapporten

Läs Alkoholgranskningsmannens Rekommendationer.

Fler nyheter

2023 års undersökning om e-handeln med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker följer övrig e-handel och minskar, visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Kantar Public på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Samtidigt ökar konsumenternas intresse för att prova e-handel av alkohol. Undersökningen, som genomfördes av Kantar Public i … Läs mer

SVL firade 25 år!

|Nyhet

I 25 år har Sprit & Vinleverantörsföreningen således varit den samlande rösten för dryckesbranschen i Sverige. Det firade vi med en inspirerande eftermiddag den 27 april tillsammans med inbjudna gäster från såväl branschen, politiken som näringslivet. Vi hade glädjen att … Läs mer

Testa dina kunskaper om ansvarsfull alkoholkonsumtion!

|Nyhet

Branschens initiativ Drinkwise lanserar nu en Quiz för dig som vill testa dina kunskaper om ansvarsfull alkoholkonsumtion och måttfullt drickande. Initiativet är framtaget tillsammans med dryckesbranschkollegor i Europa och SpiritsEUROPE. Drinkwise är ett det svenska initiativet inom ramen för ”Responsible drinking … Läs mer