Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet
Sveriges Annonsörer presenterar i en ny rapport hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende.

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har när man handlar på Systembolaget, svarar 83 procent liten eller ingen inverkan alls.

Rapporten bekräftar att reklamen fyller en större roll för image/branding, det vill säga att positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga kännedom. Alkoholreklamen har ökat i Sverige under senare år. Samtidigt är alkoholreklamen i Sverige strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa särskild måttfullhet. Här kan du ta del av hela Rapporten

Läs Alkoholgranskningsmannens Rekommendationer.

Fler nyheter

SVL välkomnar att regeringen underlättar e-handel med öl, vin och sprit

|Nyhet

Propositionen ”Reglerad försäljning av alkoglass” har nu överlämnats till riksdagen. Förutom förslag kring alkoglass finns även Systembolagets försöksverksamhet med hemleverans med. Regeringen skriver att ”Systembolagets försöksverksamhet med hemleveranser ska avslutas och införas som en del av Systembolagets ordinarie verksamhet. Detta … Läs mer

SVL går med i Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV)

|Nyhet

SVL ansluter sig till den europeiska branschföreningen CEEV som företräder den europeiska vinnäringen på EU-nivå. Genom medlemskapet i CEEV får SVL inte bara tillgång till utökad information och kunskap kring vad som händer inom vinindustrin kring närings- och regelverksfrågor, utan … Läs mer

Lansering av konsumentinformation om spritdryckers innehåll

|Nyhet

För ett år sedan lämnade den samlade alkoholbranschen in ett förslag till EU-kommissionen om hur konsumentinformationen om produkternas innehåll kan förbättras. I väntan på beslut om de exakta formerna för detta, lanserar i dag den europeiska branschorganisationen för spritdrycker – … Läs mer

Utbildning i socialt ansvarstagande för dryckesbranschen 23 april

|Nyhet

Den 23 april arrangerar SVL en skräddarsydd introduktionsutbildning för sina medlemsföretag kring amfori BSCI:s plattform och grunderna kring social hållbarhet inom vinbranschen. Med denna utbildning vill vi ge våra medlemmar utökad kunskap kring vad som händer i vår omvärld samt … Läs mer