Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet
Sveriges Annonsörer presenterar i en ny rapport hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende.

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har när man handlar på Systembolaget, svarar 83 procent liten eller ingen inverkan alls.

Rapporten bekräftar att reklamen fyller en större roll för image/branding, det vill säga att positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga kännedom. Alkoholreklamen har ökat i Sverige under senare år. Samtidigt är alkoholreklamen i Sverige strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa särskild måttfullhet. Här kan du ta del av hela Rapporten

Läs Alkoholgranskningsmannens Rekommendationer.

Fler nyheter

Ny Ordförande vald på SVL:s Årsstämma

|Nyhet

Den 15 maj ägde SVL:s Årsstämma rum i Stockholm. Valberedningens förslag till Styrelse godkändes av stämman. I samband med Årsmötet avgick Rolf Cassergren som ordförande efter 10 år och till ny ordförande valdes Carl Johan Svaton från Arvid Nordquist HAB. Ordförande … Läs mer

Färre övertramp med branschriktlinjer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

Alkoholgranskningsmannens årsrapport för 2018 visar att övertramp minskar med branschriktlinjer och utbildning. Rapporten visar också att ett proaktivt arbete med förhandsgranskning och rådgivning ökar företagens förmåga att göra rätt från början. Alkoholgranskningsmannen, AGM, drivs av branschföreningarna Sprit-och Vinleverantörsföreningen SVL, och … Läs mer

Ny rapport om översyn av politiken på alkoholområdet

|Nyhet

Den 26 mars presenterade Expertgruppen för Studier i Offentlig Ekonomi (ESO) rapporten ”Synd och skatt – en ESO-rapport om politiken inom områdena alkohol, tobak och spel”. ESO en självständig expertkommitté som sorterar under Finansdepartementet. I rapporten utvärderar David Sundén, ekonomie … Läs mer