Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet
Sveriges Annonsörer presenterar i en ny rapport hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende.

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har när man handlar på Systembolaget, svarar 83 procent liten eller ingen inverkan alls.

Rapporten bekräftar att reklamen fyller en större roll för image/branding, det vill säga att positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga kännedom. Alkoholreklamen har ökat i Sverige under senare år. Samtidigt är alkoholreklamen i Sverige strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa särskild måttfullhet. Här kan du ta del av hela Rapporten

Läs Alkoholgranskningsmannens Rekommendationer.

Fler nyheter

Är du SVL:s nya VD?

|Nyhet

Vi söker en dynamisk och strategiskt inriktad VD som kan leda och driva Sprit och Vinleverantörsföreningen (SVL) och vår fortsatta utveckling. Du kommer agera proaktivt och aktivt arbeta för att sätta agendan inom branschen där monopolets fortsatta roll och den … Läs mer

Höga betyg till Prata om Alkohols skolmaterial

|Nyhet

Prata om Alkohols återkommande lärarenkät visar att skolmaterialen motsvarar förväntningarna från användarna. Här följer några av resultaten: 93 % av Prata om Alkohols användare rekommenderar materialen till andra som jobbar i skolan. 91 % anser att Prata om Alkohols material kan påverka ungdomar att senarelägga … Läs mer

Anna De Geer lämnar VD-posten i SVL

|Nyhet

Styrelsen i SVL och Anna De Geer har i samråd enats om att Anna efter 7 år som VD för SVL avslutar sin anställning den 23 februari. Nu är det passande läge för ett nytt ledarskap. Anna De Geer har … Läs mer