Ny rapport om hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende

|Nyhet
Sveriges Annonsörer presenterar i en ny rapport hur alkoholreklamen påverkar konsumenters köpbeteende.

För att kartlägga svenska folkets köpvanor kopplade till alkohol och reklam har Sveriges Annonsörer låtit Novus genomföra 535 intervjuer med människor som besökt Systembolaget inom en period av tio dagar från intervjutillfället. På frågan hur stor eller liten inverkan man tror att alkoholreklamen har när man handlar på Systembolaget, svarar 83 procent liten eller ingen inverkan alls.

Rapporten bekräftar att reklamen fyller en större roll för image/branding, det vill säga att positionera sig för och mot sin målgrupp och bygga kännedom. Alkoholreklamen har ökat i Sverige under senare år. Samtidigt är alkoholreklamen i Sverige strikt reglerad och marknadsföringen får inte vara påträngande, uppmana till att dricka, inte riktas till unga under 25 år och ska visa särskild måttfullhet. Här kan du ta del av hela Rapporten

Läs Alkoholgranskningsmannens Rekommendationer.

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer