Alkoholbranschen föreslår självreglering av näringsinformation

|Nyhet
Den samlade alkoholbranschen har efter önskemål från EU-kommissionen presenterat förslag på åtgärder för utökad näringsinformation av alkoholhaltiga drycker. Förslaget bygger på självreglering som låter branschen ta fram riktlinjer för konsumentinformationen, utan lagstiftning.

Efter önskade och ökade krav på näringsinformation och innehållsförteckningar för alkoholhaltiga drycker har den samlade alkoholbranschen på europeisk nivå föreslagit gemensamma egenåtgärder för en utökad konsumentinformation på området.

För exakt ett år sedan, den 13 mars 2017, gav EU-kommissionen alkoholbranschen möjlighet att presentera ett självreglerande förslag på hur information kring näringshåll och ingredienser i alkoholhaltiga drycker kan tillhandahållas konsumenterna framöver. Enligt dagens regelverk är alkoholhaltiga drycker över 1,2 volymprocent nämligen undantagna gällande lagstiftning kring näringsinformation och innehållsförteckningar.

I ett gemensamt förslag till EU-kommissionen presenterade alkoholbranschen  igår förslag på hur konsumentinformationen ska tillhandahållas. Följande förslag kommer nu att utvärderas av berörda myndigheter:

  1. Branschen åtar sig att tillhandahålla näringsinformation och innehållsförteckningar över produkternas innehåll på de sätt som lämpar sig bäst för de enskilda produkterna.
  2. Näringsinformation och innehållsförteckningar av produkterna kommer att göras lättillgängligt, antingen på produkternas egna etiketter eller via webb-länk, QR-kod, streckkod eller via nya, smarta tekniska lösningar.
  3. Branschen kommer att använda både traditionella och innovativa lösningar för att nå ut med information till konsumenter. Branschen ser även över möjligheten att utveckla helt nya sätt att nå ut med informationen.
  4. Livsmedelsföretagen med skyldighet att tillhandahålla livsmedelsinformation kommer att ansvara för hur näringsinformation och innehållsförteckningar görs tillgänglig för konsumenter.
  5. Branschen kommer att tillhandahålla konsumentinformationen i linje med det enhetliga förslaget i väntan på att ett nytt ramverk antas i EU eller nationellt.
  6. Branschen åtar sig att implementera förslaget senast i mars 2021.

Läs branschens samlade förslag i sin helhet här.

Fler nyheter

SVL:s kommentar till Winefinder domen

|Nyhet

Patent- och marknadsdomstolen meddelar idag den 22 oktober i en dom, att företaget Winefinders verksamhet bedöms strida mot svensk alkohollagstiftning och att marknadsföringen förbjuds då den är oförenlig med marknadsföringslagen. Domen ökar trycket på Systembolagets digitala utveckling. Systembolaget lämnade den … Läs mer

Kommentar till DN Debatt

|Nyhet

IOGT-NTO har i debattartikel om Gårdsförsäljning i DN Debatt nämnt SVL och vi vill med anledning av detta klargöra följande: Den nya intresseföreningen Sveriges Producenter av Alkoholdrycker, som driver frågan om gårdsförsäljning, är helt fristående och utgör inte del av SVL. … Läs mer

Höjd alkoholskatt riskerar att öka smugglingen

|Nyhet

Regeringen har i ett pressmeddelande den 17 september meddelat att regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna avser att höja skatten på alkohol från 2023. Den exakta utformningen av förslaget återkommer regeringen med, men skattehöjningen väntas leda till ökade skatteintäkter med … Läs mer

Ny rapport om dryckesbranschens klimatpåverkan

|Nyhet

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar den senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Bakom initiativet som bildades 2017, står SVL tillsammans med Systembolaget och Sveriges Bryggerier. Med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” arbetar branschkollegor både … Läs mer