Höga alkoholskatter möjliggör alkoholsmuggling

|Pressmeddelande

En ny rapport från SVL visar att alkoholsmugglingen till Sverige är omfattande. Alkoholsmugglingen har ofta kopplingar till den organiserade brottsligheten och är en viktig intäktskälla för kriminella nätverk. Rapporten visar även att de höga alkoholskattenivåerna i Sverige jämfört med närliggande länder till stor del är orsaken till alkoholsmugglingen.

Sprit & Vinleverantörsföreningen SVL har tagit fram rapporten Alkoholsmuggling – en viktig intäktskälla för den organiserade brottsligheten. Rapporten går igenom hur den illegala alkoholinförseln och vidareförsäljningen i samhället sker och hur de brottsbekämpande myndigheterna arbetar mot smugglingen. Alkoholsmugglingen skapar skatteförluster för samhället på cirka 1,7 miljarder kronor årligen och innebär en betydande intäktskälla för den organiserade brottsligheten.

– Alkoholsmuggling är en lukrativ bransch för kriminella nätverk. Det finns en kontinuerlig efterfrågan på alkohol. Incitamenten att föra in alkohol just till Sverige är stora till följd av höga skattenivåer på alkohol jämfört med närliggande länder. Brottsvinsterna investeras ofta i annan kriminell verksamhet och det är väldigt olyckligt för både samhället och för branschen när våra produkter blir byggstenar i brottslig verksamhet, säger Anna De Geer, VD för Sprit och Vinleverantörsföreningen.

De senaste åren har det varit en uppåtgående trend i både omhändertagna mängder och antalet beslag. Under pandemin minskade smugglingen till följd av de stängda gränserna, men Tullverket förutspår att alkoholsmugglingen återigen kommer att öka när gränserna öppnats.

Rapporten visar att införseln sker på bred front och till i stort sett alla samhällsskikt, vilket gör att alkoholsmugglingen är svår att komma åt för de brottsbekämpande myndigheterna. Arbetet försvåras även av det växande inslaget av organiserad brottslighet som ligger bakom alkoholsmugglingen.

– Om vi ska lyckas motverka alkoholsmugglingen kommer vi att behöva arbeta med både piska och morot. Riskerna att ägna sig åt alkoholsmuggling måste öka, till exempel genom skärpta straff och mer resurser till de brottsbekämpande myndigheterna. Samtidigt behöver vi flytta alkoholinköpen från de illegala smugglarna till kontrollerade försäljningskanaler som Systembolaget. Det förutsätter sänkt alkoholskatt och en förbättrad tillgänglighet från Systembolaget genom utökad näthandel och förbättrade öppettider, avslutar Anna De Geer.

Rapporten i sin helhet finner du här.

För mer information, vänligen kontakta:

Sprit & Vinleverantörsföreningen
Anna De Geer, VD
anna.degeer@svl.se
070 698 35 35

Fler nyheter

5-årsfirande för Dryckesbranschens Klimatinitativ

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) firade den 10 november 5 år! Tillsammans med Sveriges Bryggerier och Systembolaget arrangerade SVL en heldag för Initiativets deltagare i Stockholm. Medverkade gjorde bla inbjudna talare John Hassler, Professor i nationalekonomi vid Institutet för internationell ekonomi, Stockholms … Läs mer

Torftig budget av nya regeringen

|Kommentar

Tisdag den 8 november presenterade finansminister Elisabeth Svantesson den nya regeringens första budgetproposition. Som väntat ligger förslaget om höjd skatt på alkohol 2023 och 2024 kvar, som aviserades av den förra regeringen. SVL ser att höjd skatt på alkohol är … Läs mer

SVL:s medskick till nya socialministern om alkoholpolitiken

|Kommentar

I samband med regeringsförklaringen meddelade Ulf Kristersson idag vilka som blir ministrar i den nya regeringen. Ny socialminister med bl.a. ansvar för alkoholpolitiken blir Jakob Forssmed (KD). Från branschens sida välkomnar vi Jakob Forssmed till sin nya post och vi … Läs mer

Nu uppdateras rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam

|Pressmeddelande

Mot bakgrund av nya rättstolkningar av alkohollagen uppdaterar nu Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen branschens rekommendationer gällande marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Alkoholbranschen har sedan 2006 en frivillig överenskommelse gällande egen reglering av ansvarfull marknadsföring för att säkerställa en … Läs mer