Rekommendationer hjälper alkoholannonsörer

|Pressmeddelande

Åtta månader efter att den nya alkohollagen infördes, med nya strängare regler för bland annat bildanvändning i marknadsföring vilket kommer att påverka företags egna hemsidor, finns det fortfarande inga tydliga riktlinjer om hur lagen ska tolkas. Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier, Sprit- och Vinleverantörsförening SVL, och Sveriges Marknadsförbund har därför tagit fram nya uppdaterade rekommendationer om hur marknadsförare och annonsörer ska förhålla sig till den nya lagen för att undvika att bryta mot lagen.

–  Medlemmarna i våra branschförbund är ansvarsfulla och vi vill att hela den svenska annonseringen runt alkoholhaltiga drycker ska vara det, inte bara den som våra medlemmar står för, säger Cecilia Giertta, vd för Sveriges Bryggerier och Erika Nylander, vd för SVL, angående de nya rekommendationerna.

–  Lagen kan vara svårtolkad och det finns inga färdliga riktlinjer för hur annonsörer och marknadsförare egentligen ska förhålla sig, konstaterar Jan Fager, vd på Sveriges Marknadsförbund och Tobias Eltell, jurist på Sveriges Annonsörer.

– Vi tror på marknadsföring, men alkoholprodukter är inte vilka varor som helst och därför ska våra rekommendationer underlätta för samtliga parter så ingen ska behöva bryta mot lagen.

För att ytterligare understryka vikten av att följa lagen när det gäller alkoholannonsering finansierar också Sveriges Bryggerier och SVL världens ende Alkoholgranskningsman, AGM.  AGM är idag Mattias Grundström, med ett förflutet som den övervakande myndigheten Konsumentverkets, alkoholhandläggare och –expert.

AGM får idag en ny hemsida. Här kan du läsa våra uppdaterade rekommendationer samt anmäla felaktig alkoholreklam: www.alkoholgranskningsmannen.se

För ev frågor var vänlig kontakta:

Sveriges Annonsörer, Tobias Eltell tel nr 08 545 252 36

Sveriges Bryggerier, Cecilia Giertta tel 08 762 65 50

Sveriges Marknadsförbund, Jan Fager tel 0703 923444

Sprit- och vinleverantörsföreningen SVL, Erika Nylander tel 08 762 76 25

Fler nyheter

SVL i Almedalen 2024

|Nyhet

Den 25 juni börjar årets upplaga av Almedalsveckan. SVL är på plats och arrangerar i år två egna seminarier. Ett om e-handel med alkohol som arrangeras av Verian och SVL, samt ett om alkoholskattehöjningen 2023. Båda seminarierna äger rum den … Läs mer

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer

Swedwatch-rapport om arbetsförhållanden på sydafrikanska vingårdar

|Kommentar

Organisationen Swedwatch publicerade idag (17/6) en rapport där de har kartlagt riskerna för säsongsarbetare i den sydafrikanska vinproduktionen. De risker som lyfts fram rör diskriminering, hot om våld och undermåliga arbetsförhållanden. SVL välkomnar Swedwatch rapport om arbetsvillkor i den sydafrikanska … Läs mer

SVL:s kommentar om gårdsförsäljning

|Kommentar

Idag den 5 juni meddelade regeringen att de under juli månad avser att besluta om ett förslag om gårdsförsäljning som ska skickas till Lagrådet och notifieras till EU-kommissionen. Från att förslaget notifieras till EU-kommissionen har kommissionen och EU:s medlemsstater 3 … Läs mer