Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Pressmeddelande
Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam, gemensamt antagna av Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen. Syftet med rekommendationerna är att ge medlemsföretagen vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 togs de första rekommendationerna fram, som reviderades 2011. I 2018 års version omfattas även marknadsföring som utgör indirekt alkoholreklam.
Rekommendationerna är uppdaterade för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och är ett sätt för branschen att ta fortsatt ansvar för alkoholmarknadsföring. Bland annat innehåller rekommendationen förtydliganden kring reklam i sociala medier.

– Gemensamma rekommendationer är ett verktyg för branschen att skapa en god branschstandard. Tillsammans med utbildningar och uppföljning arbetar vi aktivt för att alla företag ska ha en hög etisk nivå på sin marknadsföring. Vi har arbetat med rekommendationer i över 10 år nu och ser att det gör skillnad, säger Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen.

– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

– Riktlinjer som tagits fram av branschen självt bidrar till större förståelse, kunskap och därmed efterlevnad inom företagen. Det är också ett snabbt och flexibelt sätt att hantera regelverket för en mediemarknad i ständig förändring. Med våra uppdaterade rekommendationer för alkoholreklam visar vi att branschen både kan och vill ta ansvar, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Ladda ner de uppdaterade Rekommendationerna här

Fler nyheter

Ännu en ändring av alkoholförsäljning

|Nyhet

Socialdepartementet har den 18 december föreslagit att förordningen om tillfälligt förbud mot servering av alkohol åter ändras och förbudet ska nu gälla mellan klockan 20.00 och 11.00. Det skärpta förbudet föreslås träda i kraft den 24 december 2020 och gälla … Läs mer

SVL Debatt: Låt oss lära av Norge

|Nyhet

Coronapandemin har på flera sätt förstärkt skillnader mellan de nordiska länderna. En sak är dock tydlig, vi brottas alla med samma verklighet men vi möter den på väldigt olika sätt. I veckan fick vi ytterligare ett exempel på detta. Pandemin … Läs mer

SVL välkomnar direktiv om Gårdsförsäljning

|Pressmeddelande

Frågan om gårdsförsäljning har debatterats flitigt i flera år. En central del av utredningen är att göra en EU-rättslig analys och föreslå om och i sådant fall hur gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan införas i hela landet under förutsättning att … Läs mer

Förbjuden alkoholförsäljning på restauranger efter kl 22.00

|Nyhet

För att förhindra ökad smittspridning av coronaviruset föreslår regeringen att alkoholförsäljning förbjuds på restauranger och barer mellan klockan 22.00 och 11.00. Förbudet föreslås gälla från den 20 november 2020 till den 28 februari 2021. SVL respekterar beslutet och har förståelse … Läs mer