Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Pressmeddelande
Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam, gemensamt antagna av Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen. Syftet med rekommendationerna är att ge medlemsföretagen vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 togs de första rekommendationerna fram, som reviderades 2011. I 2018 års version omfattas även marknadsföring som utgör indirekt alkoholreklam.
Rekommendationerna är uppdaterade för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och är ett sätt för branschen att ta fortsatt ansvar för alkoholmarknadsföring. Bland annat innehåller rekommendationen förtydliganden kring reklam i sociala medier.

– Gemensamma rekommendationer är ett verktyg för branschen att skapa en god branschstandard. Tillsammans med utbildningar och uppföljning arbetar vi aktivt för att alla företag ska ha en hög etisk nivå på sin marknadsföring. Vi har arbetat med rekommendationer i över 10 år nu och ser att det gör skillnad, säger Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen.

– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

– Riktlinjer som tagits fram av branschen självt bidrar till större förståelse, kunskap och därmed efterlevnad inom företagen. Det är också ett snabbt och flexibelt sätt att hantera regelverket för en mediemarknad i ständig förändring. Med våra uppdaterade rekommendationer för alkoholreklam visar vi att branschen både kan och vill ta ansvar, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Ladda ner de uppdaterade Rekommendationerna här

Fler nyheter

Tänk på vilken alkohol du dricker i sommar

|Nyhet

Midsommar och semester står för dörren. Vid dessa tillfällen ökar alkoholkonsumtionen bland unga och vuxna. Att avnjuta ett glas vin eller en drink i sociala sammanhang, med måttfullhet och medvetenhet om dryckernas innehåll och effekter, är inte fel. Ett stort … Läs mer

Prata om Alkohol på Matdagen 2019

|Nyhet

Den 9 maj samlades den svenska livsmedelsbranschen för Matdagen på Moderna Muséet i Stockholm för att gemensamt ta sig an en av vår tids mest angelägna frågor, folkhälsan. Matdagarna handlade om hur industrin kan bidra till goda levnadsvanor, sprida evidensbaserad … Läs mer

Ny Ordförande vald på SVL:s Årsstämma

|Nyhet

Den 15 maj ägde SVL:s Årsstämma rum i Stockholm. Valberedningens förslag till Styrelse godkändes av stämman. I samband med Årsmötet avgick Rolf Cassergren som ordförande efter 10 år och till ny ordförande valdes Carl Johan Svaton från Arvid Nordquist HAB. Ordförande … Läs mer