Näringslivets uppdaterade Rekommendationer för alkoholreklam

|Pressmeddelande
Nu lanseras de uppdaterade rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam, gemensamt antagna av Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen. Syftet med rekommendationerna är att ge medlemsföretagen vägledning för marknadsföring av alkoholdrycker utifrån de krav som ställs på marknadsföring av dessa.

De nya rekommendationerna som lanseras är branschföreningarnas bedömning av hur lagen ska tolkas samt en vägledning för marknadsföring av dessa produkter i stort. Syftet är att få en enhetlig tillämpning av reglerna och mer förutsägbara gränser för lagens omfattning. 2006 togs de första rekommendationerna fram, som reviderades 2011. I 2018 års version omfattas även marknadsföring som utgör indirekt alkoholreklam.
Rekommendationerna är uppdaterade för att vara i takt med ny domstolspraxis på området och är ett sätt för branschen att ta fortsatt ansvar för alkoholmarknadsföring. Bland annat innehåller rekommendationen förtydliganden kring reklam i sociala medier.

– Gemensamma rekommendationer är ett verktyg för branschen att skapa en god branschstandard. Tillsammans med utbildningar och uppföljning arbetar vi aktivt för att alla företag ska ha en hög etisk nivå på sin marknadsföring. Vi har arbetat med rekommendationer i över 10 år nu och ser att det gör skillnad, säger Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen.

– Rekommendationer och självreglering går i takt med tiden, och genom våra rekommendationer kan vi vara flexibla och anpassa oss till det nya medielandskapet. Syftet med rekommendationerna är att ge branschen vägledning och hjälpa dem att följa god affärssed och ta ansvar när det kommer till marknadsföring av alkoholdrycker, alkoholhaltiga lättdrycker och indirekt alkoholreklam, säger Anders Ericson, vd på Sveriges Annonsörer.

– Riktlinjer som tagits fram av branschen självt bidrar till större förståelse, kunskap och därmed efterlevnad inom företagen. Det är också ett snabbt och flexibelt sätt att hantera regelverket för en mediemarknad i ständig förändring. Med våra uppdaterade rekommendationer för alkoholreklam visar vi att branschen både kan och vill ta ansvar, säger Anna-Karin Fondberg, vd på Sveriges Bryggerier.

Ladda ner de uppdaterade Rekommendationerna här

Fler nyheter

Färre övertramp med branschriktlinjer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

Alkoholgranskningsmannens årsrapport för 2018 visar att övertramp minskar med branschriktlinjer och utbildning. Rapporten visar också att ett proaktivt arbete med förhandsgranskning och rådgivning ökar företagens förmåga att göra rätt från början. Alkoholgranskningsmannen, AGM, drivs av branschföreningarna Sprit-och Vinleverantörsföreningen SVL, och … Läs mer

Ny rapport om översyn av politiken på alkoholområdet

|Nyhet

Den 26 mars presenterade Expertgruppen för Studier i Offentlig Ekonomi (ESO) rapporten ”Synd och skatt – en ESO-rapport om politiken inom områdena alkohol, tobak och spel”. ESO en självständig expertkommitté som sorterar under Finansdepartementet. I rapporten utvärderar David Sundén, ekonomie … Läs mer

SVL välkomnar att regeringen underlättar e-handel med öl, vin och sprit

|Nyhet

Propositionen ”Reglerad försäljning av alkoglass” har nu överlämnats till riksdagen. Förutom förslag kring alkoglass finns även Systembolagets försöksverksamhet med hemleverans med. Regeringen skriver att ”Systembolagets försöksverksamhet med hemleveranser ska avslutas och införas som en del av Systembolagets ordinarie verksamhet. Detta … Läs mer

SVL går med i Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV)

|Nyhet

SVL ansluter sig till den europeiska branschföreningen CEEV som företräder den europeiska vinnäringen på EU-nivå. Genom medlemskapet i CEEV får SVL inte bara tillgång till utökad information och kunskap kring vad som händer inom vinindustrin kring närings- och regelverksfrågor, utan … Läs mer