Grundlösa och desperata uttalanden från IOGT-NTO om utbildningsinitiativ från SVL

|Pressmeddelande

Nykterhetsrörelsen kritiserade i fredags alkoholbranschens framgångsrika utbildingsinitaitiv Prata Om Alkohol för att bara vara ett sätt att skapa legitimitet utan att förändra attityder hos barn och ungdomar positivt. Ett grundlöst uttalande som snarare visar på desperation över att en modern svensk alkoholpolitik måste ge utrymmer för nya tankar över historiska låsningar. På bara drygt sex månader har Prata Om Alkohol blivit ett av de mest använda utbildningsmaterialen inom området i den svenska skolan. Drygt 60 procent av alla högstadier och gymnasieskolor använder sig redan av materialet och arbetet fortsätter nu med att både nå fler skolor, samt att utvärdera och utveckla materialet.

 

Materialet är mycket brett i sin natur och innehåller såväl faktabaserade lektionsupplägg som värderingsövningar med fokus på att höja självkänslan, våga säga nej och att ifrågasättas av sina kamrater.

– Istället för att välkomna ett initiativ som drivs på ett professionellt och framgångsrikt sätt och som syftar till att i grunden förändra attityden till alkohol bland Sveriges ungdomar ägnar sig nykterhetsrörelsen år grundlösa uttalanden om påklistrad legitimitet säger Fredrik Erlandsson, ansvarig för projektet inom SVL. Vi kan bara beklaga att nykterhetsrörelsen kritiserar ett välfungerande projekt bara för att det har fel avsändare.

– Vi har till stor del olika intressen, vi och nykterhetsrörelsen, men några saker har vi faktiskt gemensamt. Vi tycker båda till exempel att man inte ska köra bil när man druckit alkohol, inte heller när man är gravid, liksom att ungdom och alkohol inte hör ihop fortsätter Fredrik. När man driver dessa frågor har olika avsändare olika stor trovärdighet mot olika grupper. Vi vet efter undersökningar och fokusgrupper att vår bransch är mycket trovärdiga mot grupper där nykterhetsrörelsen saknar den.

– För att vi som samhälle ska lyckas stävja de problem som alkohol kan bidra till om den konsumeras på fel sätt krävs att vi tänker modernt och över historiska hinder. Prata Om Alkohol är ett framgångsrikt exempel på att detta fungerar, avslutar Fredrik Erlandsson.

SVLs utbildningsinitaiv Prata Om Alkohol är utvecklat och drivs av det oberoende och professionella utbildningsföretaget Kunskapkraft och Media i Stockholm. Initiativet syftar primärt till att senarelägga alkoholdebuten hos ungdomar. Internetmaterialet är idag beställt av över 1000 skolor i målgruppen i hela Sverige. Boken är beställd av 450 skolor. I höst lanseras den första novelltävlingen i Prata Om Alkohols regi. Genom att skriva självupplevda historier blir elevernas egna berättelser en del av undervisningen. Valda noveller kommer att publiceras i pocketform under våren 2008.

För ytterligare information kontakta projektansvarig hos SVL: Fredrik Erlandsson på 070 309 0021 eller vd Erika Nylander 08-762 76 25

Fler nyheter

SVL:s kommentar till Winefinder domen

|Nyhet

Patent- och marknadsdomstolen meddelar idag den 22 oktober i en dom, att företaget Winefinders verksamhet bedöms strida mot svensk alkohollagstiftning och att marknadsföringen förbjuds då den är oförenlig med marknadsföringslagen. Domen ökar trycket på Systembolagets digitala utveckling. Systembolaget lämnade den … Läs mer

Kommentar till DN Debatt

|Nyhet

IOGT-NTO har i debattartikel om Gårdsförsäljning i DN Debatt nämnt SVL och vi vill med anledning av detta klargöra följande: Den nya intresseföreningen Sveriges Producenter av Alkoholdrycker, som driver frågan om gårdsförsäljning, är helt fristående och utgör inte del av SVL. … Läs mer

Höjd alkoholskatt riskerar att öka smugglingen

|Nyhet

Regeringen har i ett pressmeddelande den 17 september meddelat att regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna avser att höja skatten på alkohol från 2023. Den exakta utformningen av förslaget återkommer regeringen med, men skattehöjningen väntas leda till ökade skatteintäkter med … Läs mer

Ny rapport om dryckesbranschens klimatpåverkan

|Nyhet

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar den senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Bakom initiativet som bildades 2017, står SVL tillsammans med Systembolaget och Sveriges Bryggerier. Med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” arbetar branschkollegor både … Läs mer