Grundlösa och desperata uttalanden från IOGT-NTO om utbildningsinitiativ från SVL

|Pressmeddelande

Nykterhetsrörelsen kritiserade i fredags alkoholbranschens framgångsrika utbildingsinitaitiv Prata Om Alkohol för att bara vara ett sätt att skapa legitimitet utan att förändra attityder hos barn och ungdomar positivt. Ett grundlöst uttalande som snarare visar på desperation över att en modern svensk alkoholpolitik måste ge utrymmer för nya tankar över historiska låsningar. På bara drygt sex månader har Prata Om Alkohol blivit ett av de mest använda utbildningsmaterialen inom området i den svenska skolan. Drygt 60 procent av alla högstadier och gymnasieskolor använder sig redan av materialet och arbetet fortsätter nu med att både nå fler skolor, samt att utvärdera och utveckla materialet.

 

Materialet är mycket brett i sin natur och innehåller såväl faktabaserade lektionsupplägg som värderingsövningar med fokus på att höja självkänslan, våga säga nej och att ifrågasättas av sina kamrater.

– Istället för att välkomna ett initiativ som drivs på ett professionellt och framgångsrikt sätt och som syftar till att i grunden förändra attityden till alkohol bland Sveriges ungdomar ägnar sig nykterhetsrörelsen år grundlösa uttalanden om påklistrad legitimitet säger Fredrik Erlandsson, ansvarig för projektet inom SVL. Vi kan bara beklaga att nykterhetsrörelsen kritiserar ett välfungerande projekt bara för att det har fel avsändare.

– Vi har till stor del olika intressen, vi och nykterhetsrörelsen, men några saker har vi faktiskt gemensamt. Vi tycker båda till exempel att man inte ska köra bil när man druckit alkohol, inte heller när man är gravid, liksom att ungdom och alkohol inte hör ihop fortsätter Fredrik. När man driver dessa frågor har olika avsändare olika stor trovärdighet mot olika grupper. Vi vet efter undersökningar och fokusgrupper att vår bransch är mycket trovärdiga mot grupper där nykterhetsrörelsen saknar den.

– För att vi som samhälle ska lyckas stävja de problem som alkohol kan bidra till om den konsumeras på fel sätt krävs att vi tänker modernt och över historiska hinder. Prata Om Alkohol är ett framgångsrikt exempel på att detta fungerar, avslutar Fredrik Erlandsson.

SVLs utbildningsinitaiv Prata Om Alkohol är utvecklat och drivs av det oberoende och professionella utbildningsföretaget Kunskapkraft och Media i Stockholm. Initiativet syftar primärt till att senarelägga alkoholdebuten hos ungdomar. Internetmaterialet är idag beställt av över 1000 skolor i målgruppen i hela Sverige. Boken är beställd av 450 skolor. I höst lanseras den första novelltävlingen i Prata Om Alkohols regi. Genom att skriva självupplevda historier blir elevernas egna berättelser en del av undervisningen. Valda noveller kommer att publiceras i pocketform under våren 2008.

För ytterligare information kontakta projektansvarig hos SVL: Fredrik Erlandsson på 070 309 0021 eller vd Erika Nylander 08-762 76 25

Fler nyheter

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer

Swedwatch-rapport om arbetsförhållanden på sydafrikanska vingårdar

|Kommentar

Organisationen Swedwatch publicerade idag (17/6) en rapport där de har kartlagt riskerna för säsongsarbetare i den sydafrikanska vinproduktionen. De risker som lyfts fram rör diskriminering, hot om våld och undermåliga arbetsförhållanden. SVL välkomnar Swedwatch rapport om arbetsvillkor i den sydafrikanska … Läs mer

SVL:s kommentar om gårdsförsäljning

|Kommentar

Idag den 5 juni meddelade regeringen att de under juli månad avser att besluta om ett förslag om gårdsförsäljning som ska skickas till Lagrådet och notifieras till EU-kommissionen. Från att förslaget notifieras till EU-kommissionen har kommissionen och EU:s medlemsstater 3 … Läs mer

Minskande omfattning men ökande intresse för e-handel med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker minskar jämfört med pandemiåren. Detta trots att det finns en stor öppenhet inför framtida köp, särskilt bland yngre. Det visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Verian (fd. Kantar Public) på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Undersökningen … Läs mer