Alkoholgranskningsmannen fyller 15 år

|Nyhet
Alkoholnäringens egenåtgärdssystem har inneburit en extra trygghet i att branschen följer befintliga bestämmelser som gäller för alkoholreklam.

I år fyller Sprit & Vinleverantörsföreningens och Sveriges Bryggeriers gemensamma initiativ Alkoholgranskningsmannen 15 år. Satsningen är en del av alkoholnäringens egenåtgärdssystem och har inneburit goda resultat. ”Under mina år har antalet anmälningar av alkoholreklam minskat, trots att mängden reklam har ökat”, säger Mattias Grundström som innehaft positionen sedan 2011.

Initiativet Alkoholgranskningsmannen lanserades 2006 med syftet att se till att företagen i alkoholbranschen håller en hög etisk nivå i all marknadskommunikation och att de följer riktlinjerna för marknadsföring som fastställts. En viktig del är att proaktivt förse medlemsföretagen med råd och rekommendationer – något som varit uppskattat.

– Jag upplever att vi har lyckats presentera reglerna så att medlemmarna förstår och accepterar vad som gäller. Likaså har det, ur ett preventivt syfte, varit framgångsrikt att medlemmar kan ringa och fråga om aktuella situationer som uppstår, säger Mattias Grundström.

En påtaglig förändring sedan starten är att sociala medier har blivit en allt vanligare annonseringskanal, inte minst till följd av att de ekonomiska trösklarna för att annonsera är lägre. En stor del av Alkoholgranskningsmannens uppdrag består också i att kontrollera att annonser i sociala medier är korrekta.

– Det svåra är många gånger att avgöra vad som är information och vad som är reklam. Svenska företag följer dock de regler och lagar som finns i väldigt stor utsträckning. Det märks att aktörer inom branschen är måna om att göra rätt, säger Mattias Grundström.

Från branschens håll ser man mycket positivt på det resultat som initiativet inneburit.

– Hittills är vi väldigt nöjda med det stöd som Alkoholgranskningsmannen inneburit för våra medlemmar men även för branschen i stort. Lagarna och reglerna är inte alltid lätta att tolka på egen hand, så möjligheten att kunna rådgöra med en expert har varit mycket uppskattad. Likaså har initiativet inneburit en extra trygghet i att vi som bransch följer befintliga bestämmelser, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

AGM – Datum för utbildningarna 2021

  • 5 februari:  Ansvarsfull alkoholreklam
  • 12 februari:  Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier
  • 7 maj: Ansvarsfull alkoholreklam
  • 14 maj: Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier

På grund av covid-19 och gällande anvisningar från myndigheterna planeras kurserna fortsatt att hållas digitalt. Välkommen att anmäla dig via denna länk. 

Medlemmar i SVL får delta i utbildningarna kostnadsfritt

Fler nyheter

Oxfam-rapport om arbetsförhållanden på italienska vingårdar

|Nyhet

Sprit & Leverantörsföreningen, SVL, är den svenska branschföreningen för importörer och producenter av vin och sprit. För oss som branschförening och för våra medlemmar är det en självklarhet att alla som är involverade i leverantörskedjan ska ha en säker arbetsplats, … Läs mer

Nya initiativ från Prata om Alkohol

|Nyhet

Prata Om Alkohol är ett utbildningsinitiativ som rymmer skolmaterial, särskilda projekt och aktiviteter. Initiativet togs 2006 av SVL och drivs sedan 2011 i samverkan med Sveriges Bryggerier. Prata Om Alkohol har som syfte att senarelägga ungdomars eventuella alkoholdebut och att … Läs mer

En omarbetad ANDTS-strategi behöver fler konkreta åtgärder

|Nyhet

Igår tisdag den 15/6 beslöt riksdagen att avslå regeringens förslag till ny ANDTS-strategi för perioden 2021-2025. Riksdagen har tillkännagivit till Regeringen att de bör återkomma med ett förslag till en reviderad och förbättrad ANDTS-strategi. Sprit & Vinleverantörsföreningen vill att regeringen snabbt … Läs mer