Ny rapport om översyn av politiken på alkoholområdet

|Nyhet
ESO - Expertgruppen för Studier i Offentlig Ekonomi (ESO) presenterar en ny rapport som visar på behovet av oberoende granskning och utvärdering av alkoholpolitiken.

Den 26 mars presenterade Expertgruppen för Studier i Offentlig Ekonomi (ESO) rapporten ”Synd och skatt – en ESO-rapport om politiken inom områdena alkohol, tobak och spel”. ESO en självständig expertkommitté som sorterar under Finansdepartementet.

I rapporten utvärderar David Sundén, ekonomie doktor från Handelshögskolan i Stockholm, den samhällsekonomiska effektiviteten i de politiska åtgärder som används för att styra konsumtionen av alkohol, tobak och spel. Författaren visar att tobakspolitiken varit framgångsrik i att minska rökningen, medan alkoholpolitiken inte varit lika lyckosam med att minska alkoholkonsumtionen. För att öka alkoholpolitikens effektivitet menar författaren att det behövs en omfattande översyn av regleringarna på alkoholmarknaden. Även de politiska målen för alkohol, tobak och spel bör revideras så att de tar hänsyn till att det finns positiva värden av konsumtionen.

ESO-rapporten är spännande läsning och SVL hoppas att den kommer leda till fortsatt diskussion. Även om SVL inte delar alla slutsatser och förslag i rapporten visar den tydligt på behovet av oberoende granskning och utvärdering av alkoholpolitiken.

SVL noterar särskilt att ESO-rapporten belyser hur den i EU-sammanhang exceptionellt höga beskattningen av alkohol i Sverige skapar starka incitament för införsel av alkohol. Utredningen pekar på att detta har resulterat i att omkring 20 procent av all alkohol som konsumeras i Sverige kommer från ”obeskattade källor”. Vidare konstaterar rapporten att ”Den höga skatten på sprit innebär att nästan hälften av all sprit som konsumeras i Sverige har inte beskattats i Sverige.”

SVL har länge argumenterat för att det behövs en ny utredning, en ”Härstedt 2.0”, som bland annat tittar på sambandet mellan pris på alkohol, konsumtion och införsel. ESO-rapporten stärker oss i den uppfattningen.

Intressant att notera är också att rapporten särskilt tar upp statistikfrågan och att författaren föreslår att all statistik om konsumtionen av alkohol, tobak och spel samlas på en ansvarig myndighet, t.ex. SCB eller Folkhälsomyndigheten, och att denna statistik ska ingå i Sveriges officiella statistik. Detta är väldigt positivt. SVL har länge argumenterat att alkoholpolitiken ska grundas på oberoende och vetenskapligt framtagna fakta och att ansvaret att genomföra mätningar av alkoholkonsumtionen bör läggas på en från Systembolaget helt fristående statlig myndighet med dokumenterat vetenskaplig kompetens. På så vis värnas integriteten och objektiviteten i de alkoholpolitiska underlagen.

Ladda ner Rapporten här

Fler nyheter

SVL publicerar branschriktlinjer för provsmakning av vin- och spritdrycker

|Pressmeddelande

Alkohollagen ger kommunerna möjlighet att bevilja tillstånd för provsmakning av alkoholdrycker för framför allt producenter av alkoholdrycker. Lagstiftningen saknar dock tydliga definitioner av vad som avses med provsmakning vilket lett till att lagen tillämpas olika runtom i landet. För att … Läs mer

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer