SVL Debatt: Låt oss lära av Norge

|Nyhet

Coronapandemin har på flera sätt förstärkt skillnader mellan de nordiska länderna. En sak är dock tydlig, vi brottas alla med samma verklighet men vi möter den på väldigt olika sätt.

I veckan fick vi ytterligare ett exempel på detta. Pandemin och reserestriktioner har tillfälligt satt stopp för den omfattande gränshandeln mellan Norge och Sverige. En konsekvens har blivit att såväl handlare som stat i Norge nu gläds åt nya jobb och ökade skatteintäkter. I ett försök att bevara dessa nya jobb och skattekronor i Norge, även när gränserna öppnas, lanserades i onsdags en politisk uppgörelse som innebär att skatter på tobak, socker, öl och vin ska sänkas med 3,7 miljarder norska kronor. Ett beslut som inte är det minsta förvånande.

Människor vill ha snus, choklad och vin. Är det billigare på andra sidan gränsen handlar man där. Är det ingen skillnad handlar man hemma. Konstigare än så är inte logiken bakom gränshandel. Det märkliga är att politiker i Sverige verkar tro att detta inte gäller svenskar.

Samtidigt som Norge säger att en bag-in-box med tre liter vin ska bli ungefär 25 kronor billigare, säger Sverige att samma bag-in-box ska bli ungefär 4 kronor dyrare. Det är den praktiska konsekvensen av den alkoholskattehöjning regeringen presenterade i september. I Norge sänker man alltså alkoholskatten för att minska införseln medan vi i Sverige planerar att höja alkoholskatten. Är det för att vi vill öka införseln, undrar man?

Förutom det närmast övertydliga norska exemplet på hur gränshandel fungerar finns utförliga utredningar som svart på vitt visar att höjd alkoholskatt inte är detsamma som ökade skatteintäkter.

Bakom en av dessa uträkningar står inga mindre än riksdagens skatteutskott. 2016 tog de fram en rapport (2015/16:RFR8) om effekten av tidigare punktskattehöjningar på alkohol- och tobaksprodukter. Rapporten visar att det är lätt att överskatta hur mycket en alkoholskattehöjning ska inbringa i ökade skatteintäkter. I rapporten konstateras till och med att det finns en risk för fallande skatteintäkter vid skattehöjningar.

Den svenska regeringen låtsas som om det inte finns någon gränshandel, istället räknar man kallt med att en höjd alkoholskatt innebär ökade skatteinkomster. Det får en att undra om de svenska ministrarna någon gång besökt en Border shop i Tyskland, åkt färja till Polen eller studerat svenskar som bunkrar i Helsingör. För oss som gjort det är det tydligt att samma logik som driver norrmän att handla öl, vin och sprit i Sverige driver svenskar att handla öl, vin och sprit i Tyskland, Polen och Danmark.

Ju dyrare det är att handla alkohol i hemlandet, desto mer intressant är det att handla den utomlands. I Norge drar politikerna slutsatsen att det kan vara bra att göra det mer attraktivt att handla i Norge eftersom det skapar såväl jobb som skatteintäkter. I Sverige agerar regeringen som om en annan verklighet gäller. Mot bättre vetande. Det är beklagligt.

De enda som kommer att tjäna på höjd skatt, ökad gränshandel och mer införsel är langare och kriminella. De höga alkoholskatterna har bidragit att det byggts upp en välorganiserad smuggling av alkohol till Sverige. Närheten till kontinenten innebär att en majoritet av Tullverkets beslag av alkohol sker i södra Sverige. Spritsmugglingen är ofta organiserad och brottsvinsterna göder även annan kriminalitet. Pengar som kan återinvesteras i allt från narkotikahandel till trafficking och människosmuggling.

Låt oss därför tänka om och inspireras av Norge. Sänk alkoholskatten och värna den kontrollerade försäljningen i Sverige.

Anna De Geer
Vd, Sprit & Vinleverantörsföreningen

Läs SVL:s Debattinlägg i Expressen/GP här
Läs SVL:s Slutreplik i Expressen/GP här

Fler nyheter

SVL publicerar branschriktlinjer för provsmakning av vin- och spritdrycker

|Pressmeddelande

Alkohollagen ger kommunerna möjlighet att bevilja tillstånd för provsmakning av alkoholdrycker för framför allt producenter av alkoholdrycker. Lagstiftningen saknar dock tydliga definitioner av vad som avses med provsmakning vilket lett till att lagen tillämpas olika runtom i landet. För att … Läs mer

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer