SVL välkomnar studien om alkoholkostnader

|Pressmeddelande

Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) välkomnar den nya studien över samhällets kostnader för alkoholen. Den ger en betydligt mer nyanserad bild än den hittills enda citerade rapporten av nationalekonomen Anders Johnson. Den nya studien anger en kostnad på 20,3 miljarder kronor mot Anders Johnsons 160 miljarder. – Äntligen finns det en mer realistisk studie, även om den också har vissa brister, säger SVLs VD, Bertil Swartz.

 

I en nya studien nämns att kostnaderna skulle vara ca 29 miljarder kr om man inte räknar med alkoholens positiva hälsoeffekter, dvs sådana som direkt påverkar kroppen positivt. På det området konstateras dock att man rör sig på osäker mark.

– Ännu mer osäker mark kommer man att röra sig på om man utvidgar begreppet ”hälsomässigt positiv”, säger Bertil Swartz och fortsätter:

– Alla som dricker alkohol måste ju rimligen göra det för att de väntar sig att få ut något positivt av sitt drickande. De allra flesta dricker utan att det ger några problem. Den positiva upplevelsen måste vara en samhällsekonomisk intäkt, låt vara mycket svår att beräkna men icke forty viktig att ta hänsyn till i alkoholdebatten!

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 0708-26 43 46

2006-10-26

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer