Ökad samsyn på alkolreklam mellan Konsumentverket och branschen

|Pressmeddelande

Efter dialog med branschföreträdare så har Konsumentverket nu reviderat sin rekommendation för utformning av alkoholreklam. Konsumentverket har närmat sig näringslivets syn i flera frågor. Branschen ska därför revidera sin egen rekommendation vilket kommer att göra det enklare för företagen.

Konsumentverket har reviderat sina allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter. De reviderade råden gäller sedan 1 oktober och ersätter då de som lanserades i januari 2015.

Efter att de tidigare allmänna råden införts agerade Sveriges Annonsörer, Sprit och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier gemensamt eftersom vi ansåg att de allmänna råden saknade rättsligt stöd på en del punkter. Organisationerna, företrädda av Mattias Grundström, Alkoholgranskningsmannen och Niklas Briselius, jurist hos Sveriges Annonsörer träffade sedan vid ett par tillfällen representanter från Konsumentverket i syfte att precisera och förklara branschens synsätt.

När vi nu tar del av reviderade allmänna råden kan vi konstatera att den goda dialogen gett resultat och att Konsumentverket har närmat sig vår syn.

Konkret ser vi att de allmänna råden ändrats vad gäller värdeomdömen då det numera inte uttryckligen är förbjudet. Vidare har verket mildrat kravet på hur förpackningar ska vara utformade bildmässigt.

Konsumentverket har även lättat upp regleringen kring koppling till högtider/årstider.

Vi kan sammanfattningsvis konstatera att de nya allmänna råden står nära den branschgemensamma rekommendationen även om det fortfarande finns en del punkter där uppfattningarna går isär.

Organisationerna kommer med anledning av Konsumentverkets revidering samt nytillkommen praxis inleda en revidering avseende branschens egen rekommendation.

Fler nyheter

Alkoholgranskningsmannen fyller 15 år

|Nyhet

I år fyller Sprit & Vinleverantörsföreningens och Sveriges Bryggeriers gemensamma initiativ Alkoholgranskningsmannen 15 år. Satsningen är en del av alkoholnäringens egenåtgärdssystem och har inneburit goda resultat. ”Under mina år har antalet anmälningar av alkoholreklam minskat, trots att mängden reklam har ökat”, säger … Läs mer

Ännu en ändring av alkoholförsäljning

|Nyhet

Socialdepartementet har den 18 december föreslagit att förordningen om tillfälligt förbud mot servering av alkohol åter ändras och förbudet ska nu gälla mellan klockan 20.00 och 11.00. Det skärpta förbudet föreslås träda i kraft den 24 december 2020 och gälla … Läs mer

SVL Debatt: Låt oss lära av Norge

|Nyhet

Coronapandemin har på flera sätt förstärkt skillnader mellan de nordiska länderna. En sak är dock tydlig, vi brottas alla med samma verklighet men vi möter den på väldigt olika sätt. I veckan fick vi ytterligare ett exempel på detta. Pandemin … Läs mer

SVL välkomnar direktiv om Gårdsförsäljning

|Pressmeddelande

Frågan om gårdsförsäljning har debatterats flitigt i flera år. En central del av utredningen är att göra en EU-rättslig analys och föreslå om och i sådant fall hur gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker kan införas i hela landet under förutsättning att … Läs mer