Ökad samsyn på alkolreklam mellan Konsumentverket och branschen

|Pressmeddelande

Efter dialog med branschföreträdare så har Konsumentverket nu reviderat sin rekommendation för utformning av alkoholreklam. Konsumentverket har närmat sig näringslivets syn i flera frågor. Branschen ska därför revidera sin egen rekommendation vilket kommer att göra det enklare för företagen.

Konsumentverket har reviderat sina allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter. De reviderade råden gäller sedan 1 oktober och ersätter då de som lanserades i januari 2015.

Efter att de tidigare allmänna råden införts agerade Sveriges Annonsörer, Sprit och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier gemensamt eftersom vi ansåg att de allmänna råden saknade rättsligt stöd på en del punkter. Organisationerna, företrädda av Mattias Grundström, Alkoholgranskningsmannen och Niklas Briselius, jurist hos Sveriges Annonsörer träffade sedan vid ett par tillfällen representanter från Konsumentverket i syfte att precisera och förklara branschens synsätt.

När vi nu tar del av reviderade allmänna råden kan vi konstatera att den goda dialogen gett resultat och att Konsumentverket har närmat sig vår syn.

Konkret ser vi att de allmänna råden ändrats vad gäller värdeomdömen då det numera inte uttryckligen är förbjudet. Vidare har verket mildrat kravet på hur förpackningar ska vara utformade bildmässigt.

Konsumentverket har även lättat upp regleringen kring koppling till högtider/årstider.

Vi kan sammanfattningsvis konstatera att de nya allmänna råden står nära den branschgemensamma rekommendationen även om det fortfarande finns en del punkter där uppfattningarna går isär.

Organisationerna kommer med anledning av Konsumentverkets revidering samt nytillkommen praxis inleda en revidering avseende branschens egen rekommendation.

Fler nyheter

Färre övertramp med branschriktlinjer för alkoholreklam

|Pressmeddelande

Alkoholgranskningsmannens årsrapport för 2018 visar att övertramp minskar med branschriktlinjer och utbildning. Rapporten visar också att ett proaktivt arbete med förhandsgranskning och rådgivning ökar företagens förmåga att göra rätt från början. Alkoholgranskningsmannen, AGM, drivs av branschföreningarna Sprit-och Vinleverantörsföreningen SVL, och … Läs mer

Ny rapport om översyn av politiken på alkoholområdet

|Nyhet

Den 26 mars presenterade Expertgruppen för Studier i Offentlig Ekonomi (ESO) rapporten ”Synd och skatt – en ESO-rapport om politiken inom områdena alkohol, tobak och spel”. ESO en självständig expertkommitté som sorterar under Finansdepartementet. I rapporten utvärderar David Sundén, ekonomie … Läs mer

SVL välkomnar att regeringen underlättar e-handel med öl, vin och sprit

|Nyhet

Propositionen ”Reglerad försäljning av alkoglass” har nu överlämnats till riksdagen. Förutom förslag kring alkoglass finns även Systembolagets försöksverksamhet med hemleverans med. Regeringen skriver att ”Systembolagets försöksverksamhet med hemleveranser ska avslutas och införas som en del av Systembolagets ordinarie verksamhet. Detta … Läs mer

SVL går med i Comité Européen des Entreprises Vins (CEEV)

|Nyhet

SVL ansluter sig till den europeiska branschföreningen CEEV som företräder den europeiska vinnäringen på EU-nivå. Genom medlemskapet i CEEV får SVL inte bara tillgång till utökad information och kunskap kring vad som händer inom vinindustrin kring närings- och regelverksfrågor, utan … Läs mer