Ökad samsyn på alkolreklam mellan Konsumentverket och branschen

|Pressmeddelande

Efter dialog med branschföreträdare så har Konsumentverket nu reviderat sin rekommendation för utformning av alkoholreklam. Konsumentverket har närmat sig näringslivets syn i flera frågor. Branschen ska därför revidera sin egen rekommendation vilket kommer att göra det enklare för företagen.

Konsumentverket har reviderat sina allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter. De reviderade råden gäller sedan 1 oktober och ersätter då de som lanserades i januari 2015.

Efter att de tidigare allmänna råden införts agerade Sveriges Annonsörer, Sprit och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier gemensamt eftersom vi ansåg att de allmänna råden saknade rättsligt stöd på en del punkter. Organisationerna, företrädda av Mattias Grundström, Alkoholgranskningsmannen och Niklas Briselius, jurist hos Sveriges Annonsörer träffade sedan vid ett par tillfällen representanter från Konsumentverket i syfte att precisera och förklara branschens synsätt.

När vi nu tar del av reviderade allmänna råden kan vi konstatera att den goda dialogen gett resultat och att Konsumentverket har närmat sig vår syn.

Konkret ser vi att de allmänna råden ändrats vad gäller värdeomdömen då det numera inte uttryckligen är förbjudet. Vidare har verket mildrat kravet på hur förpackningar ska vara utformade bildmässigt.

Konsumentverket har även lättat upp regleringen kring koppling till högtider/årstider.

Vi kan sammanfattningsvis konstatera att de nya allmänna råden står nära den branschgemensamma rekommendationen även om det fortfarande finns en del punkter där uppfattningarna går isär.

Organisationerna kommer med anledning av Konsumentverkets revidering samt nytillkommen praxis inleda en revidering avseende branschens egen rekommendation.

Fler nyheter

Höga betyg till Prata om Alkohols skolmaterial

|Nyhet

Prata om Alkohols återkommande lärarenkät visar att skolmaterialen motsvarar förväntningarna från användarna. Här följer några av resultaten: 93 % av Prata om Alkohols användare rekommenderar materialen till andra som jobbar i skolan. 91 % anser att Prata om Alkohols material kan påverka ungdomar att senarelägga … Läs mer

Anna De Geer lämnar VD-posten i SVL

|Nyhet

Styrelsen i SVL och Anna De Geer har i samråd enats om att Anna efter 7 år som VD för SVL avslutar sin anställning den 23 februari. Nu är det passande läge för ett nytt ledarskap. Anna De Geer har … Läs mer

Den 8/12/2023 träder nya regler om märkning av vin i kraft

|Nyhet

Från och med idag den 8 december ska allt vin och aromatiserat vin som produceras efter den 8 december 2023 och som säljs på den europeiska marknaden märkas med kalorier och allergener direkt på flaskan. Ingrediens- och näringsdeklaration kan däremot … Läs mer