Ökad samsyn på alkolreklam mellan Konsumentverket och branschen

|Pressmeddelande

Efter dialog med branschföreträdare så har Konsumentverket nu reviderat sin rekommendation för utformning av alkoholreklam. Konsumentverket har närmat sig näringslivets syn i flera frågor. Branschen ska därför revidera sin egen rekommendation vilket kommer att göra det enklare för företagen.

Konsumentverket har reviderat sina allmänna råd för marknadsföring av alkoholdryck till konsumenter. De reviderade råden gäller sedan 1 oktober och ersätter då de som lanserades i januari 2015.

Efter att de tidigare allmänna råden införts agerade Sveriges Annonsörer, Sprit och Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier gemensamt eftersom vi ansåg att de allmänna råden saknade rättsligt stöd på en del punkter. Organisationerna, företrädda av Mattias Grundström, Alkoholgranskningsmannen och Niklas Briselius, jurist hos Sveriges Annonsörer träffade sedan vid ett par tillfällen representanter från Konsumentverket i syfte att precisera och förklara branschens synsätt.

När vi nu tar del av reviderade allmänna råden kan vi konstatera att den goda dialogen gett resultat och att Konsumentverket har närmat sig vår syn.

Konkret ser vi att de allmänna råden ändrats vad gäller värdeomdömen då det numera inte uttryckligen är förbjudet. Vidare har verket mildrat kravet på hur förpackningar ska vara utformade bildmässigt.

Konsumentverket har även lättat upp regleringen kring koppling till högtider/årstider.

Vi kan sammanfattningsvis konstatera att de nya allmänna råden står nära den branschgemensamma rekommendationen även om det fortfarande finns en del punkter där uppfattningarna går isär.

Organisationerna kommer med anledning av Konsumentverkets revidering samt nytillkommen praxis inleda en revidering avseende branschens egen rekommendation.

Fler nyheter

E-handelns utveckling av alkoholhaltiga drycker

|Nyhet

I anslutning till SVL:s årsmöte 2020 hade SVL glädjen att välkomna Systembolagets VD, Magdalena Gerger som gästtalare. Magdalena Gerger gav en inblick i monopolets e-handelsstrategi och delade med sig av reflektioner kring den pågående covid-19 pandemin och den exceptionella utveckling … Läs mer

SVL:s Inspel till direktiven om gårdsförsäljning maj 2020

|Nyhet

I januariavtalet har regeringen och samarbetspartierna sagt att man under 2020 ska tillsätta en utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. En förutsättning är att Systembolagets monopol säkras. Inför framtagandet av direktiven till utredningen arrangerade Socialdepartementet ett rundabordssamtal där olika aktörer … Läs mer

SVL:s Årsstämma 2020

|Nyhet

Den 12 maj ägde SVL:s Årsstämma rum i Stockholm. Valberedningens förslag till Styrelse godkändes av stämman. I samband med Årsmötet valdes 3 nya ledamöter in: Paula Eriksson (The Absolut Company), Oliver Cosani (Diageo) Christian Jolinder (Nigab AB). SVL:s Styrelse består således av följande … Läs mer