Nu uppdateras rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam

|Pressmeddelande

Mot bakgrund av nya rättstolkningar av alkohollagen uppdaterar nu Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen branschens rekommendationer gällande marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Alkoholbranschen har sedan 2006 en frivillig överenskommelse gällande egen reglering av ansvarfull marknadsföring för att säkerställa en hög nivå av etik och regelefterlevnad när det kommer till marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Branschens självreglering, Alkoholgranskningsmannen (AGM), ansvarar för tillsynen av rekommendationerna och vägleder branschen till ansvarsfull marknadsföring.

– De mest framträdande förändringarna i rekommendationerna gäller tillämpningsområde och tolkning av bildregeln. Uppdateringen görs mot bakgrund av bland annat de domar som kommit från Patent- och Marknadsöverdomstolen och Högsta Domstolen under 2021, säger Hanna Riberdahl, VD för Sveriges Annonsörer.

Gällande tillämpningsområde säger lagstiftningen bland annat att svenska regler ska tillämpas på digital marknadsföring från svenska företag även när marknadsföringen riktar sig till utlandet. Detta ställer sig branschen nu frågande till.

– Svenska regler är betydligt striktare än andra länders och svenska företag får svårt att konkurrera. Vi menar därför att reglerna kan utgöra en otillåten exportrestriktion som bör prövas mot EU-rätten. Våra rekommendationer omfattar därför inte marknadsföring som riktar sig mot konsumenter i utlandet, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier

Vad avser den så kallade bildregeln, så får bilder i alkoholreklam enligt lagtexten endast återge varan, råvaror som ingår i varan samt enstaka förpackning. Branschens tolkning utgår dock från Högsta domstolens dom från vintern 2021 som medger att det finns utrymme för andra föremål än de som anges i lagtexten så länge dessa är måttfulla och förmedlar saklig information, till exempel mat som passar till drycken i fråga. Tillsynsmyndigheten konsumentverket är dock av en annan uppfattning.

– Att mat tillsammans med alkohol är bra för folkhälsan är något som Sverige byggt alkoholpolitiken på sedan lång tid tillbaka. Även Systembolagets kommunikation vilar på denna utgångspunkt. Mat tillsammans med alkoholdrycker finns till och med som krav vid servering. Därför är det märkligt att konsumentverket gör en annan bedömning, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De nya rekommendationerna, som finns att hitta här, kommer presenteras på ett öppet webbinarium den 19/10 kl.09.00-10.00 av Alkoholgranskningsmannen. Anmälan görs här. 

För mer information, vänligen kontakta:
Sveriges Annonsörer
Hanna Riberdahl, VD
070 229 66 90
hanna.riberdahl@sverigesannonsorer.se

Sprit & Vinleverantörsföreningen
Anna De Geer, VD
anna.degeer@svl.se
070 698 35 35

Sveriges Bryggerier
Erika Danckwardt-Lillieström, Kommunikation & samhällskontakt
erika.d-l@sverigesbryggerier.se
070 983 95 63

För mer information om rekommendationerna kontakta Alkoholgranskningsmannen:
Mattias Grundström.
070 820 70 40
agm@alkoholgranskningsmannen.se

Fler nyheter

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer

Swedwatch-rapport om arbetsförhållanden på sydafrikanska vingårdar

|Kommentar

Organisationen Swedwatch publicerade idag (17/6) en rapport där de har kartlagt riskerna för säsongsarbetare i den sydafrikanska vinproduktionen. De risker som lyfts fram rör diskriminering, hot om våld och undermåliga arbetsförhållanden. SVL välkomnar Swedwatch rapport om arbetsvillkor i den sydafrikanska … Läs mer

SVL:s kommentar om gårdsförsäljning

|Kommentar

Idag den 5 juni meddelade regeringen att de under juli månad avser att besluta om ett förslag om gårdsförsäljning som ska skickas till Lagrådet och notifieras till EU-kommissionen. Från att förslaget notifieras till EU-kommissionen har kommissionen och EU:s medlemsstater 3 … Läs mer

Minskande omfattning men ökande intresse för e-handel med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker minskar jämfört med pandemiåren. Detta trots att det finns en stor öppenhet inför framtida köp, särskilt bland yngre. Det visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Verian (fd. Kantar Public) på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Undersökningen … Läs mer