Nu uppdateras rekommendationerna för ansvarsfull alkoholreklam

|Pressmeddelande

Mot bakgrund av nya rättstolkningar av alkohollagen uppdaterar nu Sveriges Annonsörer, Sveriges Bryggerier och Sprit & Vinleverantörsföreningen branschens rekommendationer gällande marknadsföring av alkoholhaltiga drycker.

Alkoholbranschen har sedan 2006 en frivillig överenskommelse gällande egen reglering av ansvarfull marknadsföring för att säkerställa en hög nivå av etik och regelefterlevnad när det kommer till marknadsföring av alkoholhaltiga drycker. Branschens självreglering, Alkoholgranskningsmannen (AGM), ansvarar för tillsynen av rekommendationerna och vägleder branschen till ansvarsfull marknadsföring.

– De mest framträdande förändringarna i rekommendationerna gäller tillämpningsområde och tolkning av bildregeln. Uppdateringen görs mot bakgrund av bland annat de domar som kommit från Patent- och Marknadsöverdomstolen och Högsta Domstolen under 2021, säger Hanna Riberdahl, VD för Sveriges Annonsörer.

Gällande tillämpningsområde säger lagstiftningen bland annat att svenska regler ska tillämpas på digital marknadsföring från svenska företag även när marknadsföringen riktar sig till utlandet. Detta ställer sig branschen nu frågande till.

– Svenska regler är betydligt striktare än andra länders och svenska företag får svårt att konkurrera. Vi menar därför att reglerna kan utgöra en otillåten exportrestriktion som bör prövas mot EU-rätten. Våra rekommendationer omfattar därför inte marknadsföring som riktar sig mot konsumenter i utlandet, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier

Vad avser den så kallade bildregeln, så får bilder i alkoholreklam enligt lagtexten endast återge varan, råvaror som ingår i varan samt enstaka förpackning. Branschens tolkning utgår dock från Högsta domstolens dom från vintern 2021 som medger att det finns utrymme för andra föremål än de som anges i lagtexten så länge dessa är måttfulla och förmedlar saklig information, till exempel mat som passar till drycken i fråga. Tillsynsmyndigheten konsumentverket är dock av en annan uppfattning.

– Att mat tillsammans med alkohol är bra för folkhälsan är något som Sverige byggt alkoholpolitiken på sedan lång tid tillbaka. Även Systembolagets kommunikation vilar på denna utgångspunkt. Mat tillsammans med alkoholdrycker finns till och med som krav vid servering. Därför är det märkligt att konsumentverket gör en annan bedömning, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De nya rekommendationerna, som finns att hitta här, kommer presenteras på ett öppet webbinarium den 19/10 kl.09.00-10.00 av Alkoholgranskningsmannen. Anmälan görs här. 

För mer information, vänligen kontakta:
Sveriges Annonsörer
Hanna Riberdahl, VD
070 229 66 90
hanna.riberdahl@sverigesannonsorer.se

Sprit & Vinleverantörsföreningen
Anna De Geer, VD
anna.degeer@svl.se
070 698 35 35

Sveriges Bryggerier
Erika Danckwardt-Lillieström, Kommunikation & samhällskontakt
erika.d-l@sverigesbryggerier.se
070 983 95 63

För mer information om rekommendationerna kontakta Alkoholgranskningsmannen:
Mattias Grundström.
070 820 70 40
agm@alkoholgranskningsmannen.se

Fler nyheter

5-årsfirande för Dryckesbranschens Klimatinitativ

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) firade den 10 november 5 år! Tillsammans med Sveriges Bryggerier och Systembolaget arrangerade SVL en heldag för Initiativets deltagare i Stockholm. Medverkade gjorde bla inbjudna talare John Hassler, Professor i nationalekonomi vid Institutet för internationell ekonomi, Stockholms … Läs mer

Torftig budget av nya regeringen

|Kommentar

Tisdag den 8 november presenterade finansminister Elisabeth Svantesson den nya regeringens första budgetproposition. Som väntat ligger förslaget om höjd skatt på alkohol 2023 och 2024 kvar, som aviserades av den förra regeringen. SVL ser att höjd skatt på alkohol är … Läs mer

SVL:s medskick till nya socialministern om alkoholpolitiken

|Kommentar

I samband med regeringsförklaringen meddelade Ulf Kristersson idag vilka som blir ministrar i den nya regeringen. Ny socialminister med bl.a. ansvar för alkoholpolitiken blir Jakob Forssmed (KD). Från branschens sida välkomnar vi Jakob Forssmed till sin nya post och vi … Läs mer

Höstens utbildningar i ansvarsfull marknadsföring

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer