Framsteg och utmaningar – omvärlden sätter press på dryckesbranschens klimatarbete

|Pressmeddelande

Hållbarhet fortsatt högt på dryckesbranschens agenda. Företagens direkta utsläpp har minskat stadigt sedan man började mäta inom Dryckesbranschens Klimatinitiativ, DKI. Nu släpps den fjärde rapporten, som visar på både framsteg och utmaningar.

Positivt är att det i årets rapport syns en ökad andel återvunnet material i förpackningarna och att fler deltagare i klimatinitiativet har gått över till fossilfria energikällor. Det är också glädjande att initiativet växer. I år var det 56 företag som rapporterade in, vilket motsvarar 86 % av dryckesvolymen i Systembolagets fasta sortiment.

– När omvärldsfaktorer stökar till det för dryckesbranschens aktörer tar man ändå ägandeskap över det man kan kontrollera. Både ökad återvinningsgrad och ökad användning av fossilfria energikällor ligger i linje med Initiativets fyra mål till 2030. Att allt fler vill vara en del av Dryckesbranschens Klimatinitiativ visar också på ett ökat intresse och medvetenhet för hållbarhetsfrågan inom branschen, säger Anna-Karin Fondberg, VD för Sveriges Bryggerier.

– Två år av pandemi har skapat utmaningar för dryckesbranschens klimatarbete. Nu ser vi att exempelvis transporter blev en utmaning där en del sträckor lades om till lastbil i stället för tåg eller båt. Transporter är en stor del av framför allt de importerande företagens klimatpåverkan och fokus ligger nu på att skapa förutsättningar för de omställningar som krävs, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen

– När klimatarbetet utmanas är det en styrka att vi inom DKI delar insikter och inspirerar varandra. Det finns mycket kvar att göra. Klimatavtrycket från förpackningar ökade jämfört med 2020 eftersom konsumenterna under pandemin ändrade sina inköpsvanor och dryckesval. Med särskilt fokus på förpackningar och transporter fortsätter vi nu vårt gemensamma arbete för att branschen ska vara klimatneutral 2045, säger Ann Carlsson Meyer, VD för Systembolaget.

Hela rapporten finner du här.

Mål till 2030 för Dryckesbranschens Klimatinitiativ:

1. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter i utlandet.

2. 100% resurseffektiva och materialåtervinningsbara förpackningar

3. 100% förnybar el och energi i den egna verksamheten samt en ökande andel i hela leverantörskedjan

4. En strategi för mätbar primärproduktion och odling

Om initiativet:
Bildat av Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL), Sveriges Bryggerier och Systembolaget med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas”. Tillsammans arbetar branschkollegor både enskilt och gemensamt för att minska sin klimatpåverkan. Initiativtagarna har utvecklat ett rapporteringsverktyg så att både stora och små aktörer ska kunna medverka. Alla Systembolagets leverantörer kan ansluta sig till initiativet.

För mer information:
Anna De Geer, SVL, tel. 070-698 35 35, anna.degeer@svl.se
Erika Danckwardt-Lillieström, Sveriges Bryggerier, tel. 070-983 95 63, erika.d-l@sverigesbryggerier.se
Systembolagets presskontakt tel. 070-245 00 47, press@systembolaget.se

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer