De svenska vinimportörernas ansvar i Sydafrika – kommentar till Uppdrag Granskning

|Pressmeddelande

Svensk media har under oktober rapporterat om missförhållanden hos vinproducenter i Sydafrika och ikväll följer SVT med Uppdrag Granskning. Det är en allvarlig och komplex fråga och det är många som måste ta ansvar för att bekämpa fattigdom och dåliga arbetsförhållanden i en global handel. De svenska vinimportörerna är en.

Sprit- och Vinleverantörsföreningen, SVL, är den svenska branschföreningen för sprit-och vinimportörer och producenter. Vi är en internationell bransch som arbetar globalt och en del av våra medlemmars produkter tillverkas i länder som ligger högt på WTO:s lista för risk vad gäller mänskliga rättigheter. Därför har vi sedan många år haft CSR och ansvarsfrågor i fokus.

Branschföreningen och dess medlemmar tar mycket allvarligt på rapporter om missförhållanden. Det är varje importörs uppgift att göra en riskanalys och skapa goda förutsättningar för att kunna göra ansvarfulla affärer. För detta krävs kompetens och förtroende. Men framför allt krävs långsiktighet.Det är i långa åtaganden som en affärspartner kan ställa tydliga krav som slutligen leder till förändring. Det krävs också ett stort mått av ödmjukhet. Det är inte möjligt att som svensk importör åstadkomma förändringar över en natt i ett land som lider av strukturella problem. Det som nu uppmärksammas i vinnäringen är inte ett isolerat problem och kan inte heller bedömas som sådant.

Inom SVL har vi tagit initiativ för att öka medlemmarnas kompetens och förmåga att arbeta med ansvarsfrågor, exempelvis genom att erbjuda utbildning inom leverantörsutvärdering och anti-korruption. Ett av de viktigaste områdena är hur man hanterar upptäckt av missförhållanden och att våga vara transparent. Ett aktivt ansvarsarbete innebär att man blir utvärderad och att missförhållanden kommer fram. Att vara ansvarsfull innebär inte per automatik att man avslutar affären, det kan vara att orka stå kvar och ställa krav på förändring.

I dagens Uppdrag Granskning är det Sydafrika som står i fokus. Det betyder inte att konsumenterna ska bojkotta Sydafrikanska viner. Däremot bör de svenska konsumenterna ställa både frågor och krav för att på så sätt också vara en del av alla de krafter som kan åstadkomma förändring!

Fler nyheter

SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba … Läs mer

Tänk på vilken alkohol du dricker i sommar

|Nyhet

Midsommar och semester står för dörren. Vid dessa tillfällen ökar alkoholkonsumtionen bland unga och vuxna. Att avnjuta ett glas vin eller en drink i sociala sammanhang, med måttfullhet och medvetenhet om dryckernas innehåll och effekter, är inte fel. Ett stort … Läs mer

Prata om Alkohol på Matdagen 2019

|Nyhet

Den 9 maj samlades den svenska livsmedelsbranschen för Matdagen på Moderna Muséet i Stockholm för att gemensamt ta sig an en av vår tids mest angelägna frågor, folkhälsan. Matdagarna handlade om hur industrin kan bidra till goda levnadsvanor, sprida evidensbaserad … Läs mer