Alkoholnäringen sopar framför egen dörr – hög etisk nivå i reklamen!

|Pressmeddelande

En oberoende studie från organisationen European Advertising Standards Alliance (EASA) visar att 93% av alkoholbranschens marknadsföring i digitala medier följer det nationella regelverket och den etiska kod som branschen själv har tagit fram. Studien grundar sig på 368 hemsidor och en stor mängd pop-up och banners för spritproducenter i tretton Europeiska länder. Svenska Sprit och Vinleverantörsföreningen (SVL) välkomnar rapporten som är ytterligare ett bevis på de goda effekterna av självreglering.

– Det här är toppenresultat, säger Erika Nylander, vd för SVL. Rapporten visar att det hårda arbete som vi lagt ned på att upprätta och arbeta med etiska regler har effekt.

SVL har sedan 2006, tillsammans med Sveriges Bryggerier, Sveriges Annonsörer och Sveriges Marknadsförbund, arbetat med ett regelverk för självreglering. I detta ingår branschens rekommendationer för hur man marknadsför alkoholhaltiga drycker, inrättandet av en alkoholgranskningsman (AGM) och utbildningssatsningar. AGM:s uppgift är att bevaka den svenska marknaden och anmäla alkoholreklam som överträder lagarna eller rekommendationerna.

– Självregelring fungerar därför att den skapar engagemang och kunskap hos branschen. Med delaktighet och egna åtaganden vill man göra rätt, menar Erika Nylander.

Rapporten från EASA är en årligen återkommande rapport som gjordes första gången 2005 på uppdrag av den tidigare E-kommissionären för hälsa. Alkoholreklam från hela Europa jämförs med den nationella lagstiftningen i respektive land, samt branschens egna rekommendationer. Detta var dock första gången som studien gjordes på digital media.

Rapporten bifogas som dokument.

För kontakt: Erika Nylander, 0709-83 95 63.

Fler nyheter

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer

SVL i debatt: Spriten kan inte rädda statens finanser

|Nyhet

Att använda höjda skatter på alkohol är enligt studier ett väldigt ineffektivt och oprecist finanspolitiskt verktyg för att öka statens intäkter, skriver Elisabeth Due, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen på Di Debatt den 6 februari. Utredningen Beskattning av viss avkastning … Läs mer

Alkoholkonsumtionen fortsätter att minska

|Nyhet

Varje år mäter Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN) svenskarnas alkoholkonsumtion och hur man införskaffar sin alkohol genom så kallade monitormätningar. Totalt sett minskade alkoholkonsumtionen med 2,7 % under 2023 och är nu 8,6 liter ren alkohol per invånare 15 … Läs mer