AIK Ungdomsfotboll antar ny alkoholpolicy

|Pressmeddelande

AIK ungdomsfotboll har antagit en ny policy gällande alkohol. Detta gör klubben eftersom AIK anser att idrottsklubbar har ett ansvar att motverka bruk av alkohol och droger. Genom detta förebyggande och hälsofrämjande arbete ska klubben bidra till att skapa bra livsvillkor för både utövare och ledare. AIK är en av Sveriges ledande idrottsföreningar. Över 15 000 personer är medlemmar i klubben och av dessa är nära 3 000 aktiva. Den enskilt största verksamheten utgörs av AIK Ungdomsfotboll, med 1 000 aktiva spelare och 250 ledare. Detta innebär att AIK når många ungdomar i en ålder då de prövar och utvecklar en egen identitet. AIK vill med sitt alkohol och drogpreventiva arbete utforma en uppmuntrande och vägledande satsning som ska generera ett givande och aktivt alkohol och drogförebyggande arbete inom klubben. – Målet är att för AIK Ungdomsfotboll skapa en långsiktig policy och handlingsplan för att skapa nolltolerans kring alkohol och drogförbrukningen bland ledare, aktiva och andra förebilder i samband med aktiviteter inom AIK:s verksamhet. Med hjälp av tydliga regler och åtgärder för spelare, ledare och föräldrar ska vi skapa en anda som möter AIK Ungdomsfotbolls grundläggande värderingar, säger Leif Karlsson. Den nya alkoholpolicyn är utformad i samarbete med Prata om Alkohol – ett läromedel som är av finansierat av Sprit och Vinleverantörsföreningen. – Branschen vill ta ett socialt ansvar. Vi vill uppmuntra till ett givande och aktivt alkoholförebyggande arbete inom idrotten. Ungdomar ska inte dricka alkohol över huvud taget och detta är också bakgrunden till denna satsning från branschen. Vi vet att idrottsklubbar är en del av ungdomarnas liv när de är i en ålder då de prövar och utvecklar en egen identitet. Därför finns det stora möjligheter att påverka ungdomars framtida vanor, säger Erika Nylander, vd, Sprit & Vinleverantörsföreningen. AIK Ungdomsfotbolls syn på alkoholkonsumtion: AIK Ungdomsfotboll ställer sig bakom samhällets mål att minska alkoholkonsumtionen och framförallt senarelägga ungdomars alkoholdebut. Utgångspunkten är att idrotten ska utgöra en trygg miljö också ur alkohol och drogsynpunkt. Föräldrar ska med förtroende kunna låta sina barn delta i AIK:s föreningsliv. Detta ställer också krav på idrottens ledare, som i sin samvaro med barn och ungdomar ska vara medvetna om sin roll som vuxna förebilder Bakgrundsinformation om Prata Om Alkohol: Prata Om Alkohol är ett metodmaterial anpassat för arbetet mot alkohol med ungdomar. Det syftar till att förmå ungdomar att inte drick alkohol och utgår från deras egna förutsättningar, erfarenhet och situation. Prata Om Alkohol omfattar ett stort antal övningar som i första hand baseras på värderings- och beteendeperspektiv och fokus ligger därför på att öva ungdomarna att själva påverka sin situation och välja sitt beteende samt motstå social press och grupptryck. Prata Om Alkohol är ett läromedel som är hundra procent finansierat av Sprit och Vinleverantörsföreningen, där innehållsansvaret till hundra procent sköts av utbildningsföretaget Kunskapskraft & media. För ytterligare information kontakta: Leif Karlsson, chef AIK Ungdomsfotboll Tel nr: 08-735 96 59 E-post: leif.karlsson@aik.se Sophie Josefsson, Kommunikationschef AIK Fotboll AB Tel nr: 08-735 96 59 Mobil: 070- 431 12 59 E-post: sophie.josefsson@aik.se Erika Nylander, VD Sprit & Vinleverantörsföreningen Tel: 08-762 76 25 Mobil: 0709-83 95 63 E-post: erika.nylander@li.se

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer