Svensken dricker med måtta

|Pressmeddelande

Idag släpper CAN sin rapport om svenskarnas alkoholkonsumtion 2014. Den visar att den totala alkoholkonsumtionen fortsätter att gå ned. Det har varit en stadig trend sedan den absoluta toppen år 2004 då Sveriges införselregler för alkohol anpassades till EU-medlemskapet.

Det ser alltså ut som att svenskarna har ändrat attityder och beteenden gällande sitt drickande, för denna förändring är inte resultatet av strängare regler. Inte heller kan det vara resultatet av den nyligen höjda alkoholskatten. Trenden har pågått längre än så.

Samtidigt som konsumtionen har minskat så har den svenska alkoholpolitiken i praktiken liberaliserats. Aldrig har alkoholen varit så tillgänglig och som nu. Vi har ökat antalet Systembolagsbutiker samt infört lördagsöppet. Vi har dubblerat antalet serveringstillstånd och intresset för goda viner, specialöl och välgjorda cocktails har aldrig varit större. Mat och dryck i kombination har blivit ett folkintresse. Internet har öppnat nya informations- och inköpsmöjligheter, folk reser och är fullt ut anpassade till en internationell och rörlig marknad. Dessutom avskaffades förbudet för marknadsföring av alkoholhaltiga drycker 2002. Därmed påbörjades en tillväxt av alkoholreklam, vilket skapat en febrig debatt om konsekvenserna av detta. Ja, som vi ser så har alltså konsumtionen stadigt gått ned – trots denna liberalisering!

  • Tio års konsumtionsnedgång parallellt med en ökad liberalisering motiverar att ifrågasätta den gamla devisen att förbud mot alkoholreklam och höga skatter är bästa medicinen mot missbruk och ungdomsdrickande, menar Erika Nylander, vd SVL.

Vin- & spritnäringen har länge menat att det mest prioriterade måste vara att säkerställa den kontrollerade försäljningen som på ett utmärkt sätt sköts av Systembolaget. Här kommer hotet främst från smuggling och okontrollerad införsel. Utöver detta behövs ett riktat arbete mot riskgrupper och en konsekvent hållning mot barn och ungdomar. För att säkerställa ett ansvarsfullt agerande på marknaden, särskilt när det gäller alkoholreklam, har näringen en egen alkoholgranskningsman. Tack vara detta initiativ så håller den svenska alkoholreklamen en hög etisk nivå som inte riktar sig till barn och ungdomar.

  • CAN:s resultat visar att den högljudda debatten kring alkoholreklam är överdriven, avslutar Nylander.

Fler nyheter

Dryckesbranschens Klimatinitiativ

|Nyhet

Dryckesbranschen gör gemensam affär och börjar mäta i gemensamt verktyg – för att skapa en klimatsmartare bransch. SVL har tillsammans med branschkollegorna i Sveriges Bryggerier och Systembolaget grundat Dryckesbranschens Klimatinitiativ – för att vara med och bidra till en minskad … Läs mer

SVL firar 20 år

|Nyhet

Den 14 november samlades representanter från branschen, opinionen och politiken för ett fullspäckat program för att fira SVL 20 år. SVL grundades 1998 med uppdraget att aktivt verka för alkoholpolitiska och marknadsmässiga villkor som tillvaratar såväl branschens kommersiella intressen som … Läs mer

Alkoholkommissionen i ny form

|Nyhet

Sprit & Vinleverantörsföreningen och Sveriges Bryggerier initierade i våras ett projekt för att se över den svenska alkoholpolitiken i form av en oberoende Alkoholkommission. Kommissionen har under den tid som den har varit aktiv mött oväntat stort externt motstånd, vilket … Läs mer

SVL i Almedalen 2018

|Nyhet

SVL kommer i år att vara på plats under Almedalsveckan för att bevaka viktiga frågor för branschen. Vi kommer även att arrangera två frukostseminarier den 3 och 4 juli. Tisdagen en 3 juli på Campus Gotland, Kaserngatan 1 i Visby … Läs mer