QR-koder på alkoholhaltiga drycker nu verklighet

|Nyhet

Idag lanseras U-LABEL, en konsumentvänlig plattform för digitala etiketter som kommer att göra det möjligt för konsumenter i hela Europa att få tillgång till information via QR-kodteknik om de vin- och spritprodukter de köper, på sitt eget språk. Initiativtagare till U-label är de europeiska branschorganisationerna SpiritsEUROPE och Comité Vins (CEEV).

Plattformen gör det möjligt för alla vin- eller spritföretag, små som stora, att ge EU-konsumenter relevant, standardiserad och detaljerad produktinformation – såsom ingrediensförteckning, näringsinformation, riktlinjer för ansvarsfullt drickande och information om hållbarhet.

– Det finns en ökad efterfrågan från såväl konsumenter som politiken att tillgängliggöra information om våra produkters innehåll. Branschens initiativ är ett viktigt led i arbetet för ökad konsumentinformation och visar att branschen vill och kan ta ansvar, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

SVL är idag medlem i både SpiritsEUROPE och Comité Vins (CEEV) och välkomnar att så många svenska producenter som möjligt tar tillfället att ansluta sig till initiativet.

Läs mer här om U-label.
Läs mer här om alkoholbranschens självreglering avseende märkning och innehållsförteckning.

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer