Mackmyramålet avgjort – bildregeln gäller

|Nyhet
Stor besvikelse när Högsta domstolen den 23 december meddelar att den ursprungliga bildregeln gäller.

Högsta domstolen meddelade på förmiddagen den 23 december sin dom och Mackmyra förlorade. Domen, som är en stor besvikelse, innebär att den ursprungliga regeln fortfarande gäller och innebär att reklam där svenska regler gäller ska fortsatt följa bildregeln. Läs domen här

Branschens AGM – Alkoholgranskningsman kommer nu att närmare analysera domen och se hur man ska agera vidare.
Vill du veta mer om bildregeln och bakgrunden till denna så kan du läsa mer om det här: Vad händer med den svenska alkohollagstiftningen – hjälper eller stjälper?

Du kan även ta del av AGM:s medverkan i SvD Ledarredaktionspodd. Här berättar Mattias Grundström mer om ”Mackmyramålet”.
Lyssna på podden här

Fler nyheter

Internationell rapport sätter svensk alkoholpolitik i nytt ljus

|Pressmeddelande

I en ny internationell rapport analyseras hur den svenska alkoholkonsumtionen och alkoholrelaterade skador utvecklats över tid och i relation till andra europeiska länder. Rapporten, som är en analys av befintlig och officiell statistik, visar att en politik som utgår från … Läs mer

Utredning om gårdsförsäljning nu klar

|Nyhet

Den 8 december presenterades gårdsförsäljningsutredningen förslag av utredaren Elisabeth Nilsson. Utredningen föreslår att gårdsförsäljning införs enligt vissa premisser under en sex års period och att man efter det noggrant utvärderar reformen innan beslut tas om gårdsförsäljning ska permanentas eller ej. … Läs mer

QR-koder på alkoholhaltiga drycker nu verklighet

|Nyhet

Idag lanseras U-LABEL, en konsumentvänlig plattform för digitala etiketter som kommer att göra det möjligt för konsumenter i hela Europa att få tillgång till information via QR-kodteknik om de vin- och spritprodukter de köper, på sitt eget språk. Initiativtagare till … Läs mer