Vad händer med den svenska alkohollagstiftningen – hjälper eller stjälper?

|Nyhet
Nu finns filmmaterialet från webbinariet som anordnades av Sprit & Vinleverantörsföreningen tillsammans med Sveriges Bryggerier den 8 oktober tillgängligt. I webbinariet berättar Alkoholgranskningsmannen, AGM, om utmaningarna inom svenska alkoholpolitiken och dess påverkan på svenska aktörer.

Om nu bildregeln enligt svensk domstol inte anses vara proportionerlig och därför inte förenlig med EU-rätten, är ett förbud mot alkoholreklam i sociala medier det? Och hur slår svenska regleringar kring alkoholreklamen mot dryckesföretags konkurrenskraft och frihet att kommunicera om sina produkter?

I takt med medielandskapets förändring och den digitala handelns utveckling är det inte bara svenska företag som pratar till svenska konsumenter. I praktiken kan hela världens producenter kommunicera och marknadsföra sig i Sverige. Vad blir då konsekvenserna för den svenska näringen, men också de svenska konsumenterna, när lagstiftningen stramas åt – hjälper den eller stjälper den?

 

I webbinariet redogör Alkoholgranskningsmannen, Mattias Grundström, för frågan tillsammans med Tobias Eltell, jurist med många års erfarenhet av marknadsföring och självreglering, samt Johan Larsson, VD för Mackmyra.

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer