SVL:s kommentar till Winefinder domen

|Nyhet
Domslut ökar trycket på Systembolagets digitala utveckling

Patent- och marknadsdomstolen meddelar idag den 22 oktober i en dom, att företaget Winefinders verksamhet bedöms strida mot svensk alkohollagstiftning och att marknadsföringen förbjuds då den är oförenlig med marknadsföringslagen. Domen ökar trycket på Systembolagets digitala utveckling.

Systembolaget lämnade den 25 februari in en stämningsansökan till Patent- och marknadsdomstolen mot företaget Winefinder, med motiveringen att företagets försäljning och marknadsföring inte är förenlig med svensk lag. Domstolen meddelar nu att de instämmer i denna bedömning, vilket ökar trycket ytterligare på detaljhandelsmonopolets digitala erbjudande.

– Domen bidrar till ökad klarhet i frågan om kommersiella mellanhänder, något som branschen har efterfrågat. Men kundernas snabbt ökande efterfrågan på e-handelslösningar för alkoholdrycker kvarstår. Genom dagens dom minskar utrymmet för kommersiella aktörer att svara upp mot detta behov. Därmed ökar trycket på Systembolaget att möta kundernas efterfrågan på smidiga e-handelslösningar. För att detaljhandelsmonopolet ska behålla sin legitimitet är det, inte minst i och med detta domslut, nödvändigt att Systembolaget får förbättrade förutsättningar att bli en attraktiv e-handelsplats, säger Anna De Geer, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Digitala lösningar är en prioriterad fråga i branschen och sedan tidigare inväntas även regeringens proposition ”Reglering av distanshandel av alkoholdrycker (Ds. 2016:33)” som kan hjälpa till att skapa ytterligare tydlighet. Likaså följer branschen noga arbetet med att göra det möjligt för privata aktörer att länka till sortimentet på Systembolaget med hjälp av API:er. Här har Systembolaget på ett olyckligt sätt nyligen försämrat privata företags möjligheter att bidra till informerade inköpsbeslut.

– Systembolaget och branschen har en nära dialog om hur detaljhandelsmonopolets digitala erbjudande kan utvecklas ytterligare. Genom dagens dom klarnar förutsättningarna. Vi ser fram emot att på denna grund fortsätta samarbetet med Systembolaget i utvecklingen av deras e-handelsplattform och digitala kundbemötande, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Fler nyheter

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer

SVL i debatt: Spriten kan inte rädda statens finanser

|Nyhet

Att använda höjda skatter på alkohol är enligt studier ett väldigt ineffektivt och oprecist finanspolitiskt verktyg för att öka statens intäkter, skriver Elisabeth Due, vd på Sprit & Vinleverantörsföreningen på Di Debatt den 6 februari. Utredningen Beskattning av viss avkastning … Läs mer

Alkoholkonsumtionen fortsätter att minska

|Nyhet

Varje år mäter Centralförbundet för Alkohol- och Narkotikaupplysning (CAN) svenskarnas alkoholkonsumtion och hur man införskaffar sin alkohol genom så kallade monitormätningar. Totalt sett minskade alkoholkonsumtionen med 2,7 % under 2023 och är nu 8,6 liter ren alkohol per invånare 15 … Läs mer