SVL:s Inspel till direktiven om gårdsförsäljning maj 2020

|Nyhet

I januariavtalet har regeringen och samarbetspartierna sagt att man under 2020 ska tillsätta en utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. En förutsättning är att Systembolagets monopol säkras.

Inför framtagandet av direktiven till utredningen arrangerade Socialdepartementet ett rundabordssamtal där olika aktörer fick komma med korta inlägg. Bland de inbjudna till rundabordssamtalen var även SVL tillsammans med branschkollegorna Sveriges Bryggerier och Visita.

SVL värnar den kontrollerade försäljningen av alkohol och Systembolagets detaljhandelsmonopol. Vi tycker att det är viktigt att detaljhandelsmonopolet får utvecklas på ett sätt som gör att det fortsätter att vara attraktivt och relevant som inköpskanal för konsumenter och distributionskanal för dryckesbranschen. SVL ser det som mycket viktigt och eftersträvansvärt att frågan om gårdsförsäljning belyses på ett grundligt sätt både utifrån importörs- och producentperspektiven för en långsiktig och hållbar utveckling av branschen och näringen. Eftersom SVL representerar svenska dryckesföretag med både egen produktion och importverksamhet av vin och spritdrycker, ser vi det som viktigt att båda dessa perspektiv belyses i frågan om gårdsförsäljning.

Socialdepartementet har även efterfrågat skriftliga inspel. Hela SVL:s inspel till Socialdepartementet kan du läsa här.

Fler nyheter

Höjd alkoholskatt riskerar att öka smugglingen

|Nyhet

Regeringen har i ett pressmeddelande den 17 september meddelat att regeringen och samarbetspartierna Centerpartiet och Liberalerna avser att höja skatten på alkohol från 2023. Den exakta utformningen av förslaget återkommer regeringen med, men skattehöjningen väntas leda till ökade skatteintäkter med … Läs mer

Ny rapport om dryckesbranschens klimatpåverkan

|Nyhet

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar den senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Bakom initiativet som bildades 2017, står SVL tillsammans med Systembolaget och Sveriges Bryggerier. Med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” arbetar branschkollegor både … Läs mer

Debattinlägg – Alkoholmonopolet måste utvecklas

|Nyhet

Det krävs en digital omställning av det svenska alkoholmonopolet. Under våren är vi många som har ställt om efter coronapandemin. Kontorsjobb har bytts mot hemmajobb och resor har ställts in. Som en konsekvens har digitala lösningar fått en allt större … Läs mer