SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet
Den 24 september diskuterar vi e-handelns betydelse för morgondagens konsumenter och hur det kan komma att påverka försäljningen av våra produkter.

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba lösningar höjs därefter. En anpassning till denna förändrade vardag kommer för många företag att vara en förutsättning för att överleva.

Som monopol saknar Systembolaget legala inhemska konkurrenter. Men legala och illegala alternativ med utländsk hemvist utgör ett allt mer påtagligt alternativ även för konsumenter i Sverige som vill handla öl, vin eller sprit på nätet. Vad krävs för att det svenska alkoholmonopolet ska kunna behålla sin legitimitet och försvara sin position? Vilka trender, utmaningar och möjligheter finns?

Varmt välkommen till ett lunchseminarium där det svenska alkoholmonopolets förutsättningar för att kunna agera framgångsrikt på en digital marknad diskuteras. Närvarar gör Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, Mikael Lenneryd, marknadsdirektör på Apoteket, Tobias Frohm, direktör E-handel på Systembolaget och Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen. Seminariet modereras av Maria Ludvigsson, ledarskribent på SvD.

Datum    Tisdagen den 24 september
Tid          12.00-13.15. Registrering och lättare lunch från klockan 11.30
Plats       T-house, Engelbrektsplan

Se här vårt policy paper om E-Handel

Se här presentationen från vårt seminarium

Fler nyheter

Anna De Geer lämnar VD-posten i SVL

|Nyhet

Styrelsen i SVL och Anna De Geer har i samråd enats om att Anna efter 7 år som VD för SVL avslutar sin anställning den 23 februari. Nu är det passande läge för ett nytt ledarskap. Anna De Geer har … Läs mer

Den 8/12/2023 träder nya regler om märkning av vin i kraft

|Nyhet

Från och med idag den 8 december ska allt vin och aromatiserat vin som produceras efter den 8 december 2023 och som säljs på den europeiska marknaden märkas med kalorier och allergener direkt på flaskan. Ingrediens- och näringsdeklaration kan däremot … Läs mer