SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet
Den 24 september diskuterar vi e-handelns betydelse för morgondagens konsumenter och hur det kan komma att påverka försäljningen av våra produkter.

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba lösningar höjs därefter. En anpassning till denna förändrade vardag kommer för många företag att vara en förutsättning för att överleva.

Som monopol saknar Systembolaget legala inhemska konkurrenter. Men legala och illegala alternativ med utländsk hemvist utgör ett allt mer påtagligt alternativ även för konsumenter i Sverige som vill handla öl, vin eller sprit på nätet. Vad krävs för att det svenska alkoholmonopolet ska kunna behålla sin legitimitet och försvara sin position? Vilka trender, utmaningar och möjligheter finns?

Varmt välkommen till ett lunchseminarium där det svenska alkoholmonopolets förutsättningar för att kunna agera framgångsrikt på en digital marknad diskuteras. Närvarar gör Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, Mikael Lenneryd, marknadsdirektör på Apoteket, Tobias Frohm, direktör E-handel på Systembolaget och Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen. Seminariet modereras av Maria Ludvigsson, ledarskribent på SvD.

Datum    Tisdagen den 24 september
Tid          12.00-13.15. Registrering och lättare lunch från klockan 11.30
Plats       T-house, Engelbrektsplan

Se här vårt policy paper om E-Handel

Se här presentationen från vårt seminarium

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer