SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet
Den 24 september diskuterar vi e-handelns betydelse för morgondagens konsumenter och hur det kan komma att påverka försäljningen av våra produkter.

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba lösningar höjs därefter. En anpassning till denna förändrade vardag kommer för många företag att vara en förutsättning för att överleva.

Som monopol saknar Systembolaget legala inhemska konkurrenter. Men legala och illegala alternativ med utländsk hemvist utgör ett allt mer påtagligt alternativ även för konsumenter i Sverige som vill handla öl, vin eller sprit på nätet. Vad krävs för att det svenska alkoholmonopolet ska kunna behålla sin legitimitet och försvara sin position? Vilka trender, utmaningar och möjligheter finns?

Varmt välkommen till ett lunchseminarium där det svenska alkoholmonopolets förutsättningar för att kunna agera framgångsrikt på en digital marknad diskuteras. Närvarar gör Patrik Müller, e-handelsexpert på DIBS, Mikael Lenneryd, marknadsdirektör på Apoteket, Tobias Frohm, direktör E-handel på Systembolaget och Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen. Seminariet modereras av Maria Ludvigsson, ledarskribent på SvD.

Datum    Tisdagen den 24 september
Tid          12.00-13.15. Registrering och lättare lunch från klockan 11.30
Plats       T-house, Engelbrektsplan

Se här vårt policy paper om E-Handel

Se här presentationen från vårt seminarium

Fler nyheter

2023 års undersökning om e-handeln med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker följer övrig e-handel och minskar, visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Kantar Public på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Samtidigt ökar konsumenternas intresse för att prova e-handel av alkohol. Undersökningen, som genomfördes av Kantar Public i … Läs mer

SVL firade 25 år!

|Nyhet

I 25 år har Sprit & Vinleverantörsföreningen således varit den samlande rösten för dryckesbranschen i Sverige. Det firade vi med en inspirerande eftermiddag den 27 april tillsammans med inbjudna gäster från såväl branschen, politiken som näringslivet. Vi hade glädjen att … Läs mer

Testa dina kunskaper om ansvarsfull alkoholkonsumtion!

|Nyhet

Branschens initiativ Drinkwise lanserar nu en Quiz för dig som vill testa dina kunskaper om ansvarsfull alkoholkonsumtion och måttfullt drickande. Initiativet är framtaget tillsammans med dryckesbranschkollegor i Europa och SpiritsEUROPE. Drinkwise är ett det svenska initiativet inom ramen för ”Responsible drinking … Läs mer