Ogiltigförklarande av bildregeln – viktig dom för hela den svenska alkoholbranschen

|Nyhet
Nu är det klarlagt – svenska vin- öl och spritleverantörer får visa sina produkter i en kontext av mat och miljö.

Nu är det klarlagt – svenska vin- öl och spritleverantörer får visa sina produkter i en kontext av mat och miljö.

Fredagen den 26 mars kom utlåtandet från Patent-och marknadsöverdomstolen gällande målet mot Mackmyra Svensk Whisky AB. Tvisten rörde ett antal bilder på sociala medier som Konsumentombudsmannen (KO) menar strider mot bildregeln i alkohollagen.

Domstolen bedömer att bildregeln inte är proportionerlig i förhållande till sitt syfte att skydda folkhälsan och därför inte förenlig med EU-rätten. Bildförbudet gör ingen skillnad på innehåll och sammanhang utan fäller även bilder som är uppenbart harmlösa. Domen är principiellt viktig för hela branschen och betyder att svenska företag som producerar och importerar alkoholhaltiga drycker kan kommunicera på ett mer nyanserat och likvärdigt sätt som sina internationella konkurrenter. Domen kan dock överklagas fram till den 23 april.

– Vi välkomnar klargörandet kring bildregeln och att branschens aktörer nu får visa sina produkter i en kontext av mat och miljö. Denna dom fråntar dock inte kravet på branschen. Marknadsföringen måste fortsatt vara måttfull och ansvarfull, en viktig hörnsten i vårt arbete, säger Anna De Geer, vd SVL

SVL kommer fortsätta arbeta att för en hög etisk standard inom all marknadsföring genom branschens gemensamma initiativ Alkoholgranskningsmannen, AGM.

AGM är alkoholbranschens självreglering och drivs av SVL och Sveriges Bryggerier. Som en följd av domen kommer AGM erbjuda utbildningar om domen och vad den innebär för importörer och producenter av alkohol för företag som är medlemmar i SVL eller Sveriges Bryggerier. När domen trätt i laga kraft kommer branschens egna riktlinjer för reklam och marknadsföring uppdateras för att ge företagen en god vägledning i hur måttfull reklam ska utformas.

Fler nyheter

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer

Swedwatch-rapport om arbetsförhållanden på sydafrikanska vingårdar

|Kommentar

Organisationen Swedwatch publicerade idag (17/6) en rapport där de har kartlagt riskerna för säsongsarbetare i den sydafrikanska vinproduktionen. De risker som lyfts fram rör diskriminering, hot om våld och undermåliga arbetsförhållanden. SVL välkomnar Swedwatch rapport om arbetsvillkor i den sydafrikanska … Läs mer

SVL:s kommentar om gårdsförsäljning

|Kommentar

Idag den 5 juni meddelade regeringen att de under juli månad avser att besluta om ett förslag om gårdsförsäljning som ska skickas till Lagrådet och notifieras till EU-kommissionen. Från att förslaget notifieras till EU-kommissionen har kommissionen och EU:s medlemsstater 3 … Läs mer

Minskande omfattning men ökande intresse för e-handel med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker minskar jämfört med pandemiåren. Detta trots att det finns en stor öppenhet inför framtida köp, särskilt bland yngre. Det visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Verian (fd. Kantar Public) på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Undersökningen … Läs mer