Dryckesbranschens Klimatinitiativ

|Nyhet
Dryckesbranschen gör gemensam affär och börjar mäta i gemensamt verktyg – för att skapa en klimatsmartare bransch

Dryckesbranschen gör gemensam affär och börjar mäta i gemensamt verktyg – för att skapa en klimatsmartare bransch. SVL har tillsammans med branschkollegorna i Sveriges Bryggerier och Systembolaget grundat Dryckesbranschens Klimatinitiativ – för att vara med och bidra till en minskad klimatpåverkan i dryckesbranschen

Dryckesbranschens Klimatinitiativ är ett projekt som gemensamt startats av Sprit & Vinleverantörsföreningen – SVL, Sveriges Bryggerier och Systembolaget för att ge möjlighet för alla dryckesleverantörer att bidra till en mer klimatsmart bransch. Arbetet påbörjades redan 2016 och året efter antog branschföreningarna och Systembolaget en gemensam viljeyttring.

I viljeyttringen lovade aktörerna att börja mäta sina avtryck utifrån Greenhouse Gas Protocol (GHG), som är en internationellt vedertagen standard för att beräkna och redovisa utsläpp av växthusgaser, och att sätta upp egna mål för sitt klimatarbete. Detta för att bidra till att möta de globala hållbarhetsmålen i Agenda 2030. Vi tror att det är lättare att ta sig an utmaningen i samverkan, än var och en för sig, och att erbjuda en branschspecifik lösning där man som deltagare i initiativet kan jämföra sina hållbarhetssiffror med ett snittvärde för liknande företag är ett mervärde.

SVL:s medlemmar har redan visat sitt stöd och engagemang i klimatfrågan, inte minst genom den kartläggning som SVL genomförde i fjol, där 97 procent av medlemsföretagen uppger att de kan minska sin klimatpåverkan och 84 procent säger att hållbarhet är ett prioriterat område för företaget. Ladda ner Rapporten här

SVL har nu tillsammans med övriga initiativtagare och med stort stöd av representanter från våra medlemsföretag, utvecklat ett unikt webverktyg för att kunna mäta. Verktyget är gjort för branschen av branschen, allt för att verktyget ska vara så relevant som möjligt och så lätt som möjligt att jobba i. Nu kan du som leverantör till Systembolaget gå med i Dryckesbranschens Klimatinitiativ och kan få tillgång till det verktyg som hjälper dig att redovisa din klimatpåverkan. Kontakta oss på SVL för mer information.

Dryckesbranschen_Logga

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer