Ansvarfull alkoholreklam viktigt för branschen

|Nyhet

Under de senaste veckorna har frågan kring ansvarsfull marknadsföring under kristider aktualiserats. SVL:s medlemmar åtar sig att marknadsföra sina produkter ansvarsfullt och i linje med branschens självreglering för att på så sätt säkerställa att branschen håller en hög etisk nivå i all sin kommunikation. Här kan du ta del av Rekommendationerna som tagits fram tillsammans med Sveriges Annonsörer och Sveriges Bryggerier.

SVL står även bakom AGM – Alkoholgranskningsmannen som är alkoholbranschens självreglering. Motsvarande system finns för andra branscher och i andra länder och AGM:s utlåtanden utgör god affärssed i Sverige. AGM genomför bland annat grundläggande utbildningar om regler kring alkoholreklam och ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier. Medlemmar i SVL har möjlighet att gå på dessa utbildningar kostnadsfritt. Icke medlemmar får gärna också delta men mot en kostnad. Mer information finner ni på AGM.s hemsida. Kommande utbildningar under våren är:

  • Ansvarsfull alkoholreklam den 8 maj
  • Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier den 15 maj

SVL står även bakom initiativet Drinkwise – för en ansvarsfull konsumtion. Genom detta initiativ vill SVL tillsammans med sina medlemsföretag, tillhandahålla en tankeväckande plattform för information, diskussion och reflektion om attityder kring alkohol och hur alkohol ska konsumeras på ett ansvarsfullt sätt.

Fler nyheter

Höga betyg till Prata om Alkohols skolmaterial

|Nyhet

Prata om Alkohols återkommande lärarenkät visar att skolmaterialen motsvarar förväntningarna från användarna. Här följer några av resultaten: 93 % av Prata om Alkohols användare rekommenderar materialen till andra som jobbar i skolan. 91 % anser att Prata om Alkohols material kan påverka ungdomar att senarelägga … Läs mer

Anna De Geer lämnar VD-posten i SVL

|Nyhet

Styrelsen i SVL och Anna De Geer har i samråd enats om att Anna efter 7 år som VD för SVL avslutar sin anställning den 23 februari. Nu är det passande läge för ett nytt ledarskap. Anna De Geer har … Läs mer

Den 8/12/2023 träder nya regler om märkning av vin i kraft

|Nyhet

Från och med idag den 8 december ska allt vin och aromatiserat vin som produceras efter den 8 december 2023 och som säljs på den europeiska marknaden märkas med kalorier och allergener direkt på flaskan. Ingrediens- och näringsdeklaration kan däremot … Läs mer