Ansvarfull alkoholreklam viktigt för branschen

|Nyhet

Under de senaste veckorna har frågan kring ansvarsfull marknadsföring under kristider aktualiserats. SVL:s medlemmar åtar sig att marknadsföra sina produkter ansvarsfullt och i linje med branschens självreglering för att på så sätt säkerställa att branschen håller en hög etisk nivå i all sin kommunikation. Här kan du ta del av Rekommendationerna som tagits fram tillsammans med Sveriges Annonsörer och Sveriges Bryggerier.

SVL står även bakom AGM – Alkoholgranskningsmannen som är alkoholbranschens självreglering. Motsvarande system finns för andra branscher och i andra länder och AGM:s utlåtanden utgör god affärssed i Sverige. AGM genomför bland annat grundläggande utbildningar om regler kring alkoholreklam och ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier. Medlemmar i SVL har möjlighet att gå på dessa utbildningar kostnadsfritt. Icke medlemmar får gärna också delta men mot en kostnad. Mer information finner ni på AGM.s hemsida. Kommande utbildningar under våren är:

  • Ansvarsfull alkoholreklam den 8 maj
  • Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier den 15 maj

SVL står även bakom initiativet Drinkwise – för en ansvarsfull konsumtion. Genom detta initiativ vill SVL tillsammans med sina medlemsföretag, tillhandahålla en tankeväckande plattform för information, diskussion och reflektion om attityder kring alkohol och hur alkohol ska konsumeras på ett ansvarsfullt sätt.

Fler nyheter

SVL söker en opinionsbildande projektledare

|Nyhet

Nu utökar vi vårt kansli. Vi söker en medarbetare med stort intresse för samhällsfrågor, politik och dryckesnäringen. Skicka in din ansökan senast 7 december till jobb@svl.se Om tjänsten I rollen som projektledare kommer du bistå vd med att planera, samordna och … Läs mer

Förbjuden alkoholförsäljning på restauranger efter kl 22.00

|Nyhet

För att förhindra ökad smittspridning av coronaviruset föreslår regeringen att alkoholförsäljning förbjuds på restauranger och barer mellan klockan 22.00 och 11.00. Förbudet föreslås gälla från den 20 november 2020 till den 28 februari 2021. SVL respekterar beslutet och har förståelse … Läs mer

SVL:s kommentar till Winefinder domen

|Nyhet

Patent- och marknadsdomstolen meddelar idag den 22 oktober i en dom, att företaget Winefinders verksamhet bedöms strida mot svensk alkohollagstiftning och att marknadsföringen förbjuds då den är oförenlig med marknadsföringslagen. Domen ökar trycket på Systembolagets digitala utveckling. Systembolaget lämnade den … Läs mer

Kommentar till DN Debatt

|Nyhet

IOGT-NTO har i debattartikel om Gårdsförsäljning i DN Debatt nämnt SVL och vi vill med anledning av detta klargöra följande: Den nya intresseföreningen Sveriges Producenter av Alkoholdrycker, som driver frågan om gårdsförsäljning, är helt fristående och utgör inte del av SVL. … Läs mer