Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer
CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln och resandeinförseln minskar, medan restaurangförsäljningen fortsätter sin återhämtning efter pandemin. Distanshandel via internet ligger på låga nivåer, och den oregistrerade konsumtionen har mer än halverats sedan början av 2000-talet.
– Det är en tydlig trend: fler väljer att handla sin dryck i Sverige. Tidigare studier har visat att införseln minskar under perioder då den svenska valutan är svag, vilket den varit senaste åren. Sverige bör ta tillfället i akt och vidta åtgärder för att människor ska fortsätta att köpa sin alkohol i Sverige även i tider då valutan stärks. En kontrollerad försäljning med starka marknadsandelar är avgörande för att upprätthålla ett ansvarsfullt konsumtionsmönster, säger Elisabeth Due, vd för Sprit & Vinleverantörernas förening.