Mackmyramålet avgjort – bildregeln gäller

|Nyhet
Stor besvikelse när Högsta domstolen den 23 december meddelar att den ursprungliga bildregeln gäller.

Högsta domstolen meddelade på förmiddagen den 23 december sin dom och Mackmyra förlorade. Domen, som är en stor besvikelse, innebär att den ursprungliga regeln fortfarande gäller och innebär att reklam där svenska regler gäller ska fortsatt följa bildregeln. Läs domen här

Branschens AGM – Alkoholgranskningsman kommer nu att närmare analysera domen och se hur man ska agera vidare.
Vill du veta mer om bildregeln och bakgrunden till denna så kan du läsa mer om det här: Vad händer med den svenska alkohollagstiftningen – hjälper eller stjälper?

Du kan även ta del av AGM:s medverkan i SvD Ledarredaktionspodd. Här berättar Mattias Grundström mer om ”Mackmyramålet”.
Lyssna på podden här

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer