Våren 2023 – AGM:s utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Vårens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i praktiken. Utbildningarna är branschens sätt att säkerställa en hög kunskapsnivå hos företagen och bidra till ökat ansvarskännande.

För medlemmar i Sprit & Vinleverantörsföreningen är de allmänna utbildningarna kostnadsfria. AGM:s allmänna utbildningar är i mån av plats öppna även för icke-medlemmar. Icke-medlemmar får dock betala kurspris. Länk till utbildningarna finner du här.

Våren 2023 håller AGM utbildningarna Ansvarsfull alkoholreklam (grundkurs) och Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier (fördjupning).

  • Grundkurs i Ansvarsfull alkoholreklam, 16 februari kl. 9-12. Digitalt
  • Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier, 23 februari kl. 9-11. Digitalt
  • Grundkurs i Ansvarsfull alkoholreklam, 3 maj kl. 9-12. Digitalt
  • Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier, 10 maj kl. 9-11. Digitalt

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer