Utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam våren 2018 – AGM

|Nyhet
Alkoholgranskningsmannen - AGM bevakar hur företag marknadsför alkoholhaltiga drycker i Sverige. Under våren 2018 håller AGM utbildningar om ansvarsfull alkoholreklam generellt och även om alkoholreklam i sociala medier liksom om den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) som kommer att gälla från och med den 25 maj 2018.
Alkoholgranskningsmannen – AGM håller utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Under våren 2018 hålls utbildningar även om alkoholreklam i sociala medier och om den nya Dataskyddsförordningen (GDPR) som kommer att gälla från och med den 25 maj 2018. Utbildningarna som AGM arrangerar är öppna för alla. För medlemmarna i SVL är dessa kostnadsfria. Här är datumen:
  • 8 februari + 13 april: Ansvarsfull alkoholreklam
  • 16 februari + 20 april: Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier
  • 23 februari: Dataskyddsförordningen (GDPR)

Samtliga utbildningstillfällen kommer att äga rum på Kungsgatan 35, hos SVL och Sveriges Bryggerier. Anmäl dig via länken

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer