Utbildning i socialt ansvarstagande för dryckesbranschen 23 april

|Nyhet
SVL vill bidra med utökad kunskap kring vad som händer i vår omvärld om hur uppförandekoder efterlevs och vilket ansvar vi tar som bransch.

Den 23 april arrangerar SVL en skräddarsydd introduktionsutbildning för sina medlemsföretag kring amfori BSCI:s plattform och grunderna kring social hållbarhet inom vinbranschen. Med denna utbildning vill vi ge våra medlemmar utökad kunskap kring vad som händer i vår omvärld samt tips på hur vi kan möta de allt högre krav från både kunder och konsumenter om hur uppförandekoder efterlevs och vilket ansvar vi tar.

amfori BSCI är ett världsledande initiativ för socialt ansvarstagande med fokus på arbetsvillkoren inom produktion och odling. Systembolagets uppförandekod bygger bland annat på denna modell och även de övriga nordiska alkoholmonopolen använder samma uppförandekod.

Program 23 april 2019

08:30-09:00 Kaffe o registrering
09:00-10:00 Introduktion och grunderna till social hållbarhet, SDG,
FN:s principer för mänskliga rättigheter, ILO mm Due diligence begreppet
10:15-10:30 Kaffepaus
10:45-12:00 Principerna kring amfori och BSCI
Riskbedömningar och fokusområden
12.00-12:45 Lunch
12:45-14:00 Introduktion till Plattformen supply chain management
14:00-14:30 Kaffepaus
14:30-16:00 Revisioner och Uppföljning
16:00-16:30 Sammanfattning

Vill du veta mer om SVL och medlemskap kontakta oss på info@svl.se

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer