Ökat intresse för e-handel med alkoholhaltiga drycker

|Pressmeddelande

Ny undersökning från Sifo, beställd av Sprit & Vinleverantörsföreningen, visar att intresset för e-handel med alkoholhaltiga drycker ökar. Undersökningen visar även att e-handelsköp i mycket låg utsträckning leder till att konsumenterna ökar sina totala alkoholinköp.

Undersökningen, som genomfördes av Sifo i februari 2022 bland 1000 respondenter, handlar dels om konsumenternas köpvanor av alkoholhaltiga drycker på nätet idag, dels om hur konsumenternas köpvanor kan komma att se ut i framtiden.

Undersökningen visar att drygt 4 av 10 respondenter har erfarenhet av att handla alkoholhaltiga drycker via nätet och att hälften av de som inte handlar via nätet idag kan tänka sig att göra det i framtiden. Bland de i åldersgruppen 25-29 år som inte handlar via nätet idag är det så många som 72 procent som kan tänka sig att handla alkoholhaltiga drycker på nätet.

– Rapporten visar att e-handeln med alkoholdrycker än så länge är mindre omfattande än i många andra branscher. Samtidigt visar rapporten att intresset ökar snabbt. Med intresse noterar vi att framförallt yngre är mer benägna att vilja handla även alkoholhaltiga drycker via nätet, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

När de som faktiskt handlar alkohol via internet rankar vilka faktorer som är viktigast vid val av e-handelstjänst kommer ”bredd och djup i sortimentet” absolut högst upp följt av ”tjänstens laglighet” och ”smidig/effektiv leverans”. E-handelskonsumenterna uppger även att e-handeln med alkoholhaltiga drycker inte fått dem att köpa mer alkohol än de tänkt sig eller tidigare gjort.

Undersökningen visar även att e-handelskonsumenterna är mycket nöjda med de leverantörer som finns. 40 procent av de som köpt alkohol via nätet det senaste året anger att de någon gång handlat från en annan aktör än Systembolaget.se. Kunder som har erfarenhet av både Systembolaget.se och minst en annan e-handelsaktörer ger de andra aktörerna ett något högre betyg, totalt sett.

– Konsumenternas ökade intresse för e-handel och allt högre krav på brett sortiment och bra leveransalternativ gör det nödvändigt att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Systembolaget har historiskt varit framgångsrika i att anpassa sig till kundernas förändrade beteenden och önskningar, t.ex. när man frångick överdiskförsäljning och när lördagsöppet infördes. Nu står man inför en ny förändring av liknande karaktär. För att inte tappa legitimitet och attraktivitet måste politiken ge Systembolaget förutsättningar att verka fullt ut som e-handelsaktör och möta konsumenterna även på detta nya sätt, avslutar Anna De Geer.

Rapporten i sin helhet finner du här.

För mer information, vänligen kontakta:

Sprit & Vinleverantörsföreningen
Anna De Geer, VD
anna.degeer@svl.se
070 698 35 35

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer