Ökat intresse för e-handel med alkoholhaltiga drycker

|Pressmeddelande

Ny undersökning från Sifo, beställd av Sprit & Vinleverantörsföreningen, visar att intresset för e-handel med alkoholhaltiga drycker ökar. Undersökningen visar även att e-handelsköp i mycket låg utsträckning leder till att konsumenterna ökar sina totala alkoholinköp.

Undersökningen, som genomfördes av Sifo i februari 2022 bland 1000 respondenter, handlar dels om konsumenternas köpvanor av alkoholhaltiga drycker på nätet idag, dels om hur konsumenternas köpvanor kan komma att se ut i framtiden.

Undersökningen visar att drygt 4 av 10 respondenter har erfarenhet av att handla alkoholhaltiga drycker via nätet och att hälften av de som inte handlar via nätet idag kan tänka sig att göra det i framtiden. Bland de i åldersgruppen 25-29 år som inte handlar via nätet idag är det så många som 72 procent som kan tänka sig att handla alkoholhaltiga drycker på nätet.

– Rapporten visar att e-handeln med alkoholdrycker än så länge är mindre omfattande än i många andra branscher. Samtidigt visar rapporten att intresset ökar snabbt. Med intresse noterar vi att framförallt yngre är mer benägna att vilja handla även alkoholhaltiga drycker via nätet, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

När de som faktiskt handlar alkohol via internet rankar vilka faktorer som är viktigast vid val av e-handelstjänst kommer ”bredd och djup i sortimentet” absolut högst upp följt av ”tjänstens laglighet” och ”smidig/effektiv leverans”. E-handelskonsumenterna uppger även att e-handeln med alkoholhaltiga drycker inte fått dem att köpa mer alkohol än de tänkt sig eller tidigare gjort.

Undersökningen visar även att e-handelskonsumenterna är mycket nöjda med de leverantörer som finns. 40 procent av de som köpt alkohol via nätet det senaste året anger att de någon gång handlat från en annan aktör än Systembolaget.se. Kunder som har erfarenhet av både Systembolaget.se och minst en annan e-handelsaktörer ger de andra aktörerna ett något högre betyg, totalt sett.

– Konsumenternas ökade intresse för e-handel och allt högre krav på brett sortiment och bra leveransalternativ gör det nödvändigt att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Systembolaget har historiskt varit framgångsrika i att anpassa sig till kundernas förändrade beteenden och önskningar, t.ex. när man frångick överdiskförsäljning och när lördagsöppet infördes. Nu står man inför en ny förändring av liknande karaktär. För att inte tappa legitimitet och attraktivitet måste politiken ge Systembolaget förutsättningar att verka fullt ut som e-handelsaktör och möta konsumenterna även på detta nya sätt, avslutar Anna De Geer.

Rapporten i sin helhet finner du här.

För mer information, vänligen kontakta:

Sprit & Vinleverantörsföreningen
Anna De Geer, VD
anna.degeer@svl.se
070 698 35 35

Fler nyheter

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer

Swedwatch-rapport om arbetsförhållanden på sydafrikanska vingårdar

|Kommentar

Organisationen Swedwatch publicerade idag (17/6) en rapport där de har kartlagt riskerna för säsongsarbetare i den sydafrikanska vinproduktionen. De risker som lyfts fram rör diskriminering, hot om våld och undermåliga arbetsförhållanden. SVL välkomnar Swedwatch rapport om arbetsvillkor i den sydafrikanska … Läs mer

SVL:s kommentar om gårdsförsäljning

|Kommentar

Idag den 5 juni meddelade regeringen att de under juli månad avser att besluta om ett förslag om gårdsförsäljning som ska skickas till Lagrådet och notifieras till EU-kommissionen. Från att förslaget notifieras till EU-kommissionen har kommissionen och EU:s medlemsstater 3 … Läs mer

Minskande omfattning men ökande intresse för e-handel med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker minskar jämfört med pandemiåren. Detta trots att det finns en stor öppenhet inför framtida köp, särskilt bland yngre. Det visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Verian (fd. Kantar Public) på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Undersökningen … Läs mer