2023 års undersökning om e-handeln med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker följer övrig e-handel och minskar, visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Kantar Public på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Samtidigt ökar konsumenternas intresse för att prova e-handel av alkohol.

Undersökningen, som genomfördes av Kantar Public i februari/mars 2023 bland 2 300 respondenter, handlar dels om konsumenternas köpvanor av alkoholhaltiga drycker på nätet idag, dels om hur konsumenternas köpvanor kan komma att se ut i framtiden. Undersökningen är en uppföljning av en liknande undersökning som Kantar Public gjorde förra året på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Undersökningen visar att e-handeln med alkohol minskat något senaste året, vilket ligger i linje med utvecklingen för e-handeln i stort. Samtidigt uppger 57 procent av de respondenter som inte handlar alkohol via nätet idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden, vilket är en klar ökning jämfört med 2022 års undersökning (jmf 50 procent år 2022).

– Rapporten visar att inte heller vår bransch är immun mot omvärldsfaktorer såsom höjda priser i spåren av krig och inflation. Samtidigt uppger en majoritet av de som inte e-handlar alkohol idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden vilket får oss att tro att minskningen är tillfällig och inte del av en ihållande trend, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De som handlar alkohol på nätet idag är enligt undersökning mycket nöjda med de leverantörer som finns på marknaden, mest nöjda är respondenterna med Systembolagets e-handel. Däremot uppger endast 47 procent av de e-handlande respondenterna att de är nöjda med Systembolagets leveransfönster, alltså de tider under vilka Systembolaget kan leverera. Det är en stor minskning jämfört med förra året då 62 procent var nöjda med Systembolagets leveransfönster. Under förra året rapporterades att Regeringen meddelat att det inte är aktuellt med utökade leveransfönster för Systembolaget.

– Konsumenternas ökade intresse för e-handel i kombination med ett ökat antal näthandlare ställer allt högre krav på marknadens aktörer att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Regeringen måste ge Systembolaget förutsättningar att möta omvärldsförändringar och konsumenternas efterfrågan. Utökade leveransfönster för e-handel är en viktig komponent, avslutar Anna De Geer, VD Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Hela undersökningen kan du ta del av här.

Fler nyheter

SVL i Almedalen 2024

|Nyhet

Den 25 juni börjar årets upplaga av Almedalsveckan. SVL är på plats och arrangerar i år två egna seminarier. Ett om e-handel med alkohol som arrangeras av Verian och SVL, samt ett om alkoholskattehöjningen 2023. Båda seminarierna äger rum den … Läs mer

Höjd alkoholskatt ger inte önskade effekter

|Pressmeddelande

Den 1 januari 2023 höjdes alkoholskatten. Det uttalade syftet med höjningarna var att finansiera satsningar på försvaret och att stärka folkhälsan. Mot bakgrund av detta har Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL) låtit HUI Research genomföra en analys av skattehöjningens effekter på … Läs mer

Swedwatch-rapport om arbetsförhållanden på sydafrikanska vingårdar

|Kommentar

Organisationen Swedwatch publicerade idag (17/6) en rapport där de har kartlagt riskerna för säsongsarbetare i den sydafrikanska vinproduktionen. De risker som lyfts fram rör diskriminering, hot om våld och undermåliga arbetsförhållanden. SVL välkomnar Swedwatch rapport om arbetsvillkor i den sydafrikanska … Läs mer

SVL:s kommentar om gårdsförsäljning

|Kommentar

Idag den 5 juni meddelade regeringen att de under juli månad avser att besluta om ett förslag om gårdsförsäljning som ska skickas till Lagrådet och notifieras till EU-kommissionen. Från att förslaget notifieras till EU-kommissionen har kommissionen och EU:s medlemsstater 3 … Läs mer