2023 års undersökning om e-handeln med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker följer övrig e-handel och minskar, visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Kantar Public på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Samtidigt ökar konsumenternas intresse för att prova e-handel av alkohol.

Undersökningen, som genomfördes av Kantar Public i februari/mars 2023 bland 2 300 respondenter, handlar dels om konsumenternas köpvanor av alkoholhaltiga drycker på nätet idag, dels om hur konsumenternas köpvanor kan komma att se ut i framtiden. Undersökningen är en uppföljning av en liknande undersökning som Kantar Public gjorde förra året på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Undersökningen visar att e-handeln med alkohol minskat något senaste året, vilket ligger i linje med utvecklingen för e-handeln i stort. Samtidigt uppger 57 procent av de respondenter som inte handlar alkohol via nätet idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden, vilket är en klar ökning jämfört med 2022 års undersökning (jmf 50 procent år 2022).

– Rapporten visar att inte heller vår bransch är immun mot omvärldsfaktorer såsom höjda priser i spåren av krig och inflation. Samtidigt uppger en majoritet av de som inte e-handlar alkohol idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden vilket får oss att tro att minskningen är tillfällig och inte del av en ihållande trend, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De som handlar alkohol på nätet idag är enligt undersökning mycket nöjda med de leverantörer som finns på marknaden, mest nöjda är respondenterna med Systembolagets e-handel. Däremot uppger endast 47 procent av de e-handlande respondenterna att de är nöjda med Systembolagets leveransfönster, alltså de tider under vilka Systembolaget kan leverera. Det är en stor minskning jämfört med förra året då 62 procent var nöjda med Systembolagets leveransfönster. Under förra året rapporterades att Regeringen meddelat att det inte är aktuellt med utökade leveransfönster för Systembolaget.

– Konsumenternas ökade intresse för e-handel i kombination med ett ökat antal näthandlare ställer allt högre krav på marknadens aktörer att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Regeringen måste ge Systembolaget förutsättningar att möta omvärldsförändringar och konsumenternas efterfrågan. Utökade leveransfönster för e-handel är en viktig komponent, avslutar Anna De Geer, VD Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Hela undersökningen kan du ta del av här.

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer