Ny rapport om dryckesbranschens klimatpåverkan

|Nyhet
Idag presenteras den senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Målet är att branschen ska vara klimatneutral 2045.

Dryckesbranschen använder allt mer återvunnet material, det visar den senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ. Bakom initiativet som bildades 2017, står SVL tillsammans med Systembolaget och Sveriges Bryggerier. Med visionen ”En dryckesbransch utan klimatpåverkan, där varje droppe räknas.” arbetar branschkollegor både enskilt och gemensamt för att minska sin klimatpåverkan.

Initiativets andra rapport visar bland annat att det skett en ökning av användning av återvunnet material. 62 procent av den totala förpackningsvikten består nu av återvunnet material vilket innebär en ökning med sex procentenheter jämfört med året innan.

Dryckesbranschens klimatinitiativ deltar 43 dryckesföretag vilket motsvarar 80 procent av dryckesvolymerna i Systembolagets fasta sortiment. Förra året var siffran 74 procent.

– Dryckesbranschens engagemang i klimatfrågan ser vi som en självklarhet och en del av vårt uppdrag. Vår bransch är en del av jordbruket, industrin, handeln, och måltidskulturen och våra produkter tar sig hela vägen från jord till bord, säger Anna De Geer VD för SVL – Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Ladda ner rapporten på svenska här

Ladda ner rapporten på engelska här

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer