Den 8/12/2023 träder nya regler om märkning av vin i kraft

|Nyhet

Från och med idag den 8 december ska allt vin och aromatiserat vin som produceras efter den 8 december 2023 och som säljs på den europeiska marknaden märkas med kalorier och allergener direkt på flaskan. Ingrediens- och näringsdeklaration kan däremot göras tillgängligt på elektronisk väg, ex. genom en QR-kod som leder konsumenten till en specifik informationssida där ingrediens- och näringsdeklaration finns att tillgå. Vin och aromatiserat vin som är producerat före den 8 december 2023 är undantagna de nya kraven.

Då alla detaljer kring de nya reglerna inte är besvarade i själva lagstiftningen har EU-kommissionen arbetat fram en Q&A/vägledning för att stötta medlemsstaterna i implementeringen av lagen. I Sverige är Livsmedelsverket ansvarig myndighet för implementeringen.

EU-kommissionens vägledning kan du ta del av här. Viktiga frågor för branschen har varit definition av begreppet ”Producerat” (fråga 4), vidarelänkning från QR-kodsplattformen till kommersiell hemsida (fråga 37) samt identifiering av QR-koden och vilket språk som ska användas på etiketten för att identifiera själva QR-koden (fråga 38).

Mer information:

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer