Friande dom i Vivino-fallet

|Nyhet
Patent- och marknadsdomstolens bedömningen är att Vivino bedriver sin verksamhet från ett annat land inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet.

På torsdagen den 6 maj kom domen från Patent- och marknadsdomstolen i tvisten mellan Systembolaget och Vivino. Rätten fastslog att Vivino frias och därmed får sälja och marknadsföra alkoholhaltiga drycker via nätet till svenska konsumenter.

Patent- och marknadsdomstolens bedömningen är att Vivino bedriver sin verksamhet från ett annat land inom det Europeiska ekonomiska samarbetsområdet. Vivino fälls dock på vissa punkter i sin marknadsföring som domen anser strider mot kravet av måttfullhet, exempelvis har de använt begrepp som ”black friday” och ”fredagsmys”.

Frågan om distanshandel av alkoholhaltiga drycker har varit aktuell under en längre tid och redan år 2018 skulle Socialdepartementet ha överlämnat en proposition till riksdagen om reglering av distanshandel med alkoholdrycker. Detta har dock ej skett. Det ursprungliga förslag som Socialdepartementet formulerat lyder:

”Lagförslaget innebär ett förbud mot distansförsäljning av alkoholdrycker. Transportören ska i förhållande till den som har sålt alkoholdryckerna vara oberoende och får inte på uppdrag av säljaren transportera dryckerna till den som förvärvat dessa”. 

Vilka konsekvenserna blir av domens utfall är ännu oklart och om Systembolaget väljer att överklaga så ska det ske senast den 27 maj.
Läs domen här.

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer