Branschen kräver en evidensbaserad och holistisk syn på hälsovarningstecken

|Nyhet

Runtom i EU och på vissa europeiska marknader pågår just nu intensiva diskussioner om märkning för alkoholhaltiga drycker, däribland hälsovarningstecken, i syfte att minska den skadliga alkoholkonsumtionen. Ett konkret exempel är att den irländska regeringen har beslutat att införa krav på cancervarningstecken på alkoholhaltiga drycker som säljs på den irländska marknaden.

EU-kommissionen har i den europeiska cancerstrategin ”EU Beating Cancer Plan” pekat ut hälsovarningstecken på alkohol som ett viktigt verktyg för att minska den skadliga alkoholkonsumtionen. Ett förslag från kommissionen väntas komma i slutet av 2023 och före dess har man lovat att genomföra en studie om vilka effekter hälsovarningar de facto har.

Branschens hållning i frågan
Mot bakgrund av de pågående diskussionerna på EU-nivå har den europeiska branschorganisation SpiritsEUROPE, som SVL är medlemmar i, tagit fram ett policy paper om hur branschen förhåller sig till frågan. Pappret är baserat på den forskning och de undersökningar som genomförts om hälsovarningsteckens effektivitet och konsekvenser.

Tre huvudsakliga budskap lyfts i dokumentet:

  1. Forskning visar att hälsovarningstecken inte leder till direkta beteendeförändringar och inte heller resulterar de i en direkt minskning av skadlig alkoholkonsumtion
  2. All typ av hälsoinformation måste vara korrekta och nyanserade
  3. Textbaserade hälsovarningstecken har många flera praktiska begränsningar – därför bör mindre störande och mer proportionerliga åtgärder övervägas

Mer information om branschens hållning finner du här. Där kan du även ta del av policy pappret.

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer