Ansvarfull alkoholreklam viktigt för branschen

|Nyhet

Under de senaste veckorna har frågan kring ansvarsfull marknadsföring under kristider aktualiserats. SVL:s medlemmar åtar sig att marknadsföra sina produkter ansvarsfullt och i linje med branschens självreglering för att på så sätt säkerställa att branschen håller en hög etisk nivå i all sin kommunikation. Här kan du ta del av Rekommendationerna som tagits fram tillsammans med Sveriges Annonsörer och Sveriges Bryggerier.

SVL står även bakom AGM – Alkoholgranskningsmannen som är alkoholbranschens självreglering. Motsvarande system finns för andra branscher och i andra länder och AGM:s utlåtanden utgör god affärssed i Sverige. AGM genomför bland annat grundläggande utbildningar om regler kring alkoholreklam och ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier. Medlemmar i SVL har möjlighet att gå på dessa utbildningar kostnadsfritt. Icke medlemmar får gärna också delta men mot en kostnad. Mer information finner ni på AGM.s hemsida. Kommande utbildningar under våren är:

  • Ansvarsfull alkoholreklam den 8 maj
  • Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier den 15 maj

SVL står även bakom initiativet Drinkwise – för en ansvarsfull konsumtion. Genom detta initiativ vill SVL tillsammans med sina medlemsföretag, tillhandahålla en tankeväckande plattform för information, diskussion och reflektion om attityder kring alkohol och hur alkohol ska konsumeras på ett ansvarsfullt sätt.

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer