Ansvarfull alkoholreklam viktigt för branschen

|Nyhet

Under de senaste veckorna har frågan kring ansvarsfull marknadsföring under kristider aktualiserats. SVL:s medlemmar åtar sig att marknadsföra sina produkter ansvarsfullt och i linje med branschens självreglering för att på så sätt säkerställa att branschen håller en hög etisk nivå i all sin kommunikation. Här kan du ta del av Rekommendationerna som tagits fram tillsammans med Sveriges Annonsörer och Sveriges Bryggerier.

SVL står även bakom AGM – Alkoholgranskningsmannen som är alkoholbranschens självreglering. Motsvarande system finns för andra branscher och i andra länder och AGM:s utlåtanden utgör god affärssed i Sverige. AGM genomför bland annat grundläggande utbildningar om regler kring alkoholreklam och ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier. Medlemmar i SVL har möjlighet att gå på dessa utbildningar kostnadsfritt. Icke medlemmar får gärna också delta men mot en kostnad. Mer information finner ni på AGM.s hemsida. Kommande utbildningar under våren är:

  • Ansvarsfull alkoholreklam den 8 maj
  • Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier den 15 maj

SVL står även bakom initiativet Drinkwise – för en ansvarsfull konsumtion. Genom detta initiativ vill SVL tillsammans med sina medlemsföretag, tillhandahålla en tankeväckande plattform för information, diskussion och reflektion om attityder kring alkohol och hur alkohol ska konsumeras på ett ansvarsfullt sätt.

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer