Alkoholgranskningsmannen fyller 15 år

|Nyhet
Alkoholnäringens egenåtgärdssystem har inneburit en extra trygghet i att branschen följer befintliga bestämmelser som gäller för alkoholreklam.

I år fyller Sprit & Vinleverantörsföreningens och Sveriges Bryggeriers gemensamma initiativ Alkoholgranskningsmannen 15 år. Satsningen är en del av alkoholnäringens egenåtgärdssystem och har inneburit goda resultat. ”Under mina år har antalet anmälningar av alkoholreklam minskat, trots att mängden reklam har ökat”, säger Mattias Grundström som innehaft positionen sedan 2011.

Initiativet Alkoholgranskningsmannen lanserades 2006 med syftet att se till att företagen i alkoholbranschen håller en hög etisk nivå i all marknadskommunikation och att de följer riktlinjerna för marknadsföring som fastställts. En viktig del är att proaktivt förse medlemsföretagen med råd och rekommendationer – något som varit uppskattat.

– Jag upplever att vi har lyckats presentera reglerna så att medlemmarna förstår och accepterar vad som gäller. Likaså har det, ur ett preventivt syfte, varit framgångsrikt att medlemmar kan ringa och fråga om aktuella situationer som uppstår, säger Mattias Grundström.

En påtaglig förändring sedan starten är att sociala medier har blivit en allt vanligare annonseringskanal, inte minst till följd av att de ekonomiska trösklarna för att annonsera är lägre. En stor del av Alkoholgranskningsmannens uppdrag består också i att kontrollera att annonser i sociala medier är korrekta.

– Det svåra är många gånger att avgöra vad som är information och vad som är reklam. Svenska företag följer dock de regler och lagar som finns i väldigt stor utsträckning. Det märks att aktörer inom branschen är måna om att göra rätt, säger Mattias Grundström.

Från branschens håll ser man mycket positivt på det resultat som initiativet inneburit.

– Hittills är vi väldigt nöjda med det stöd som Alkoholgranskningsmannen inneburit för våra medlemmar men även för branschen i stort. Lagarna och reglerna är inte alltid lätta att tolka på egen hand, så möjligheten att kunna rådgöra med en expert har varit mycket uppskattad. Likaså har initiativet inneburit en extra trygghet i att vi som bransch följer befintliga bestämmelser, säger Anna De Geer, vd för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

AGM – Datum för utbildningarna 2021

  • 5 februari:  Ansvarsfull alkoholreklam
  • 12 februari:  Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier
  • 7 maj: Ansvarsfull alkoholreklam
  • 14 maj: Ansvarsfull alkoholreklam i sociala medier

På grund av covid-19 och gällande anvisningar från myndigheterna planeras kurserna fortsatt att hållas digitalt. Välkommen att anmäla dig via denna länk. 

Medlemmar i SVL får delta i utbildningarna kostnadsfritt

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer