2023 års undersökning om e-handeln med alkohol

|Pressmeddelande

E-handeln med alkoholhaltiga drycker följer övrig e-handel och minskar, visar den senaste e-handelsundersökningen genomförd av Kantar Public på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen. Samtidigt ökar konsumenternas intresse för att prova e-handel av alkohol.

Undersökningen, som genomfördes av Kantar Public i februari/mars 2023 bland 2 300 respondenter, handlar dels om konsumenternas köpvanor av alkoholhaltiga drycker på nätet idag, dels om hur konsumenternas köpvanor kan komma att se ut i framtiden. Undersökningen är en uppföljning av en liknande undersökning som Kantar Public gjorde förra året på uppdrag av Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Undersökningen visar att e-handeln med alkohol minskat något senaste året, vilket ligger i linje med utvecklingen för e-handeln i stort. Samtidigt uppger 57 procent av de respondenter som inte handlar alkohol via nätet idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden, vilket är en klar ökning jämfört med 2022 års undersökning (jmf 50 procent år 2022).

– Rapporten visar att inte heller vår bransch är immun mot omvärldsfaktorer såsom höjda priser i spåren av krig och inflation. Samtidigt uppger en majoritet av de som inte e-handlar alkohol idag att de kan tänka sig att göra det i framtiden vilket får oss att tro att minskningen är tillfällig och inte del av en ihållande trend, säger Anna De Geer, VD för Sprit & Vinleverantörsföreningen.

De som handlar alkohol på nätet idag är enligt undersökning mycket nöjda med de leverantörer som finns på marknaden, mest nöjda är respondenterna med Systembolagets e-handel. Däremot uppger endast 47 procent av de e-handlande respondenterna att de är nöjda med Systembolagets leveransfönster, alltså de tider under vilka Systembolaget kan leverera. Det är en stor minskning jämfört med förra året då 62 procent var nöjda med Systembolagets leveransfönster. Under förra året rapporterades att Regeringen meddelat att det inte är aktuellt med utökade leveransfönster för Systembolaget.

– Konsumenternas ökade intresse för e-handel i kombination med ett ökat antal näthandlare ställer allt högre krav på marknadens aktörer att möta kundernas efterfrågan med bra e-handelslösningar. Regeringen måste ge Systembolaget förutsättningar att möta omvärldsförändringar och konsumenternas efterfrågan. Utökade leveransfönster för e-handel är en viktig komponent, avslutar Anna De Geer, VD Sprit & Vinleverantörsföreningen.

Hela undersökningen kan du ta del av här.

Fler nyheter

SVL i debatt: Sluta att höja skatten på alkohol

|Nyhet

Med högre skatter på alkohol minskar försäljningen på Systembolaget – men då ökar inköp på andra sätt. Det ökar inte statens skatteintäkter, skriver Joel Furvik och Anna-Karin Fondberg. De senaste 15 månaderna har skatten på alkohol höjts två gånger. Skatten på … Läs mer

Låt inte Valborg bli ditt barns första fylla

|Nyhet

Vid Valborg dricker många ungdomar alkohol för första gången. Både skolor och hem har en avgörande roll i att försena denna debut. Fred Nyberg, professor emeritus i biologisk beroendeforskning, delar råd för att stärka ungdomars motståndskraft mot alkohol.  Under ungdomsåren … Läs mer

Är du SVL:s nya VD?

|Nyhet

Vi söker en dynamisk och strategiskt inriktad VD som kan leda och driva Sprit och Vinleverantörsföreningen (SVL) och vår fortsatta utveckling. Du kommer agera proaktivt och aktivt arbeta för att sätta agendan inom branschen där monopolets fortsatta roll och den … Läs mer

Höga betyg till Prata om Alkohols skolmaterial

|Nyhet

Prata om Alkohols återkommande lärarenkät visar att skolmaterialen motsvarar förväntningarna från användarna. Här följer några av resultaten: 93 % av Prata om Alkohols användare rekommenderar materialen till andra som jobbar i skolan. 91 % anser att Prata om Alkohols material kan påverka ungdomar att senarelägga … Läs mer