SVL:s Inspel till direktiven om gårdsförsäljning maj 2020

|Nyhet

I januariavtalet har regeringen och samarbetspartierna sagt att man under 2020 ska tillsätta en utredning om gårdsförsäljning av alkoholhaltiga drycker. En förutsättning är att Systembolagets monopol säkras.

Inför framtagandet av direktiven till utredningen arrangerade Socialdepartementet ett rundabordssamtal där olika aktörer fick komma med korta inlägg. Bland de inbjudna till rundabordssamtalen var även SVL tillsammans med branschkollegorna Sveriges Bryggerier och Visita.

SVL värnar den kontrollerade försäljningen av alkohol och Systembolagets detaljhandelsmonopol. Vi tycker att det är viktigt att detaljhandelsmonopolet får utvecklas på ett sätt som gör att det fortsätter att vara attraktivt och relevant som inköpskanal för konsumenter och distributionskanal för dryckesbranschen. SVL ser det som mycket viktigt och eftersträvansvärt att frågan om gårdsförsäljning belyses på ett grundligt sätt både utifrån importörs- och producentperspektiven för en långsiktig och hållbar utveckling av branschen och näringen. Eftersom SVL representerar svenska dryckesföretag med både egen produktion och importverksamhet av vin och spritdrycker, ser vi det som viktigt att båda dessa perspektiv belyses i frågan om gårdsförsäljning.

Socialdepartementet har även efterfrågat skriftliga inspel. Hela SVL:s inspel till Socialdepartementet kan du läsa här.

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer