Viktigt besked från oppositionen om alkoholsmugglingen

|Pressmeddelande

Idag meddelar Webfinanser att den rödgröna oppositionen kommer att tillsätta en utredning av alkoholinförseln och smugglingen om det blir regeringsskifte i september. Det är ett klart besked som vi inom näringen välkomnar med stor glädje. Oppositionen riktar också skarp kritik mot regeringen och finansministerns förslag om att höja alkoholskatterna. Anledningen är att förslaget riskerar att ge oönskade effekter i form av uteblivna skatteintänkter och ökad smuggling. I artikeln menar Leif Jakobsson, skattepolitisk talesperson (s), att det är dags för översyn som följer upp den alkoholinförselutredning som den dåvarande regeringen tillsatte 2004. Bakom kravet på en sådan smugglingsutredning 2.0 ställer sig även Mats Pertoft (mp) och Jacob Johnson (v) som är motsvarande talespersoner i skattefrågor.

Det är glädjande att oppositionen sätter ner foten i frågan om den illegala alkoholen i Sverige. Det har pågått under alltför lång tid och tyvärr tycks den nuvarande regeringen inte riktigt velat ta tag i saken. Att oppositionen nu lämnar beskedet att man tänker tillsätta en översyn är därför oerhört positivt, säger Erika Nylander, vd Sprit & Vinleverantörsföreningen (SVL). En smugglingsutredning kan vara ett första steg i att återta kontrollen över alkoholen och det är bra både för oss inom näringen och för samhället, säger Erika Nylander.

Vad den rödgröna oppositionen sätter fingret på är inte bara att det nuvarande förslaget om att höja alkoholskatterna är underfinansierat och istället riskerar att öka tappet till den utlandsköpta alkoholen och smugglingen. Framför allt är det bristen på en fungerande politik mot illegal införsel av alkoholdrycker som oppositionen ställer sig bakom. Detta är något som vi har framfört sedan länge. Det är högt tid att också skattepolitiken och den organiserade brottsligheten förs in i alkoholpolitiken, menar Erika Nylander.

Myndigheterna har i ett antal år påtalat att situationen med den organiserade införseln av alkohol är ett stort samhällsproblem som dessutom är oerhört resurskrävande. Att Tullverket inte kan stoppa all illegal trafik är heller inte så konstigt. Resultatet har blivit ”vodkabilar” och ”spritbussar” i ett antal städer inne i landet. En översyn av läget skickar rätt signaler och kommer att försvåra för de kriminella nätverken och langarna, säger Erika Nylander.

Fler nyheter

Införseln av alkohol på rekordlåga nivåer

|Kommentar

CAN:s mätningar visar att svenska konsumenter i allt högre grad väljer att köpa alkohol inom landet. I dag står Systembolagets försäljning, inklusive e-handel, för 72 procent av den totala konsumtionen – den högsta andelen sedan mätningarna inleddes (undantaget pandemiåren). Gränshandeln … Läs mer

SVL kommenterar budgetpropositionen för 2026

|Kommentar

Idag, den 22 september, presenterade regeringen sin budgetproposition för 2026. De största satsningarna görs i syfte att stärka hushållens ekonomi och köpkraft. I 2025 års budget sänktes alkoholskatten för mindre och oberoende bryggerier. I årets budget avser Regeringen nu att … Läs mer

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer