Spriten rasar på Systemet

|Pressmeddelande

Augusti månad innebar ett fall för spritförsäljningen på Systembolaget med 2,5 procent. Den tidigare uppåtgående trenden bröts därmed. Samtidigt är fortfarande merparten av spriten som dricks i Sverige inte köpt i någon systembutik. – Vi delar helt Systembolagets uppfattning att skatten på sprit bör sänkas, inte minst för att få bättre kontroll över försäljningen. Även om det finns uppgifter att privatimporten minskar så gäller det inte sprit i någon högre grad. Det finns så stora vinster att hämta i att köpa sprit i Tyskland att särskilt den illegala importen med vidareförsäljning till ungdomar inte påverkats alls, säger Bertil Swartz, VD i Sprit & Vinleverantörsföreningen.

 

EU väntas snart höja minimiskatterna på sprit och öl, men det spelar ingen roll för priserna i Tyskland och Sverige. Den nya minimiskatten för en helflaska 40-procentig sprit blir ungefär 27 kr. Detta skall jämföras med ca 40 kr i Tyskland och 140 kr i Sverige.

– Just nu finns inget som talar för att spritsituationen i Sverige förbättras, både när det gäller att skydda ungdomen och att värna om de lagliga försäljningskanalerna. Utan en skattesänkning är framtiden märk, konstaterar Bertil Swartz.

2006-09-12

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 0708-26 43 46.

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer