Sprit- & Vinleverantörsföreningen (SVL) kommenterar regeringens utredning

|Pressmeddelande

Igår presenterade regeringen en utredning som berör marknadsföring av alkoholhaltiga drycker samt tillsyn av e-handel med alkohol. När det gäller marknadsföring är det ur alkoholbranschens perspektiv mycket positivt att utredningen lyfter fram självreglering som ett viktigt och väl fungerande instrument för kontroll av efterlevnad. Den svenska näringen har under många år utvecklat ett framgångsrikt system för självreglering som innefattar både utbildning och kontroll genom den så kallade Alkoholgranskningsmannen (AGM). Med AGM vill branschen visa att man både vill och kan ta ansvar för att hålla en hög etisk nivå i all form av marknadsföring. Det är också positivt att utredningen landar i slutsatsen att det inte krävs mer reglering av marknadsföring. Det regelverk som existerar är fullt tillräckligt. Däremot finns anledning att diskutera tillsynen och sanktionerna för de fåtal aktörer som inte sköter sig.
Vad gäller den framväxande e-handeln vill SVL instämma med de röster som menar att privatimport via e-handeln på sikt kan komma att utmana det svenska monopolet. Vi stödjer en kontrollerad försäljning och ser att Systembolaget fyller en viktig funktion. Det är av yttersta vikt att Systembolaget behåller, och helst ökar sin marknadsandel i framtiden. Det gäller även från införseln och smuggling, som sett till volymer i dagsläget utgör en betydligt större utmaning för den svenska alkoholpolitiken.

Fler nyheter

Senaste rapporten från Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI)

|Nyhet

I Dryckesbranschens Klimatinitativ rapporterar 58 dryckesleverantörer sina utsläpp, och därmed sitt klimatavtryck. Nu finns rapporten för 2022 tillgänglig, där vi bland annat ser en omställning till klimateffektiva transporter. 100% resurseffektiva och fossilfria inrikes transporter samt en ökande andel fossilfria transporter … Läs mer

Högsta domstolen friar Winefinder – fritt fram för distansförsäljning

|Pressmeddelande

Idag den 7 juli meddelade Högsta domstolen att Winefinder frias i målet Systembolaget/Winefinder där de anklagades för olovlig försäljning till svenska konsumenter. Domen innebär att distansförsäljning av alkoholhaltiga drycker till svenska konsumenter från annat EU-land nu är tillåtet. – Efter … Läs mer

Höstens AGM-utbildningar i ansvarsfull alkoholreklam

|Nyhet

Alkoholgranskningsmannen (AGM) håller varje år utbildningar i ansvarsfull marknadsföring av alkohol. Där går man igenom det juridiska regelverket samt branschens egenåtgärdsprogram enligt egna rekommendationer. På utbildningen diskuteras även verkliga exempel på övertramp för att på så sätt omsätta regelverket i … Läs mer

SVL växlar upp branschens hållbarhetsarbete

|Nyhet

SVL lanserar nu våra ”Prioriteringar för en mer hållbar utveckling av sprit- och vinbranschen i Sverige”, som en plattform för branschens arbete med miljö- och klimatmässiga, sociala och ekonomiska hållbarhetsarbete. Dokumentet beskriver SVL:s och medlemmarnas engagemang, vilka hållbarhetsutmaningar vi står … Läs mer