Sprit- & Vinleverantörsföreningen (SVL) kommenterar regeringens utredning

|Pressmeddelande

Igår presenterade regeringen en utredning som berör marknadsföring av alkoholhaltiga drycker samt tillsyn av e-handel med alkohol. När det gäller marknadsföring är det ur alkoholbranschens perspektiv mycket positivt att utredningen lyfter fram självreglering som ett viktigt och väl fungerande instrument för kontroll av efterlevnad. Den svenska näringen har under många år utvecklat ett framgångsrikt system för självreglering som innefattar både utbildning och kontroll genom den så kallade Alkoholgranskningsmannen (AGM). Med AGM vill branschen visa att man både vill och kan ta ansvar för att hålla en hög etisk nivå i all form av marknadsföring. Det är också positivt att utredningen landar i slutsatsen att det inte krävs mer reglering av marknadsföring. Det regelverk som existerar är fullt tillräckligt. Däremot finns anledning att diskutera tillsynen och sanktionerna för de fåtal aktörer som inte sköter sig.
Vad gäller den framväxande e-handeln vill SVL instämma med de röster som menar att privatimport via e-handeln på sikt kan komma att utmana det svenska monopolet. Vi stödjer en kontrollerad försäljning och ser att Systembolaget fyller en viktig funktion. Det är av yttersta vikt att Systembolaget behåller, och helst ökar sin marknadsandel i framtiden. Det gäller även från införseln och smuggling, som sett till volymer i dagsläget utgör en betydligt större utmaning för den svenska alkoholpolitiken.

Fler nyheter

Dryckesbranschen fortsätter att minska sina klimatutsläpp

|Nyhet

Dryckesbranschens Klimatinitiativ (DKI) samlar 52 dryckesföretag som tillsammans rapporterar sina klimatutsläpp. Nu är 2024 års rapport här och den visar att branschens miljöarbete ger resultat.  Utsläppen per liter dryck har minskat från 0,19 till 0,18 kg CO2e sedan 2023, vilket … Läs mer

SVL:s branschdag 2025 gick av stapeln

|Nyhet

Den 7 maj arrangerade SVL sin branschdag på Spritmuseum i Stockholm med spännande paneler om allt från hur branschen mår och fokuset på den gröna omställningen till regleringar och innovationer i dryckesbranschen. De knappt 100 deltagarna fick möjlighet att lyssna … Läs mer

Nya Livsmedelsstrategin stärker dryckesnäringen

|Kommentar

Fredagen den 21 mars presenterade Regeringen Livsmedelsstrategin 2.0, som innehåller förslag och åtgärder för att stärka den svenska produktionen av mat och dryck. Strategin innehåller tre huvudsakliga fokusområden: Ökad robusthet i livsmedelskedjan Exportfrämjande Svensk kvalitet och gastronomi SVL välkomnar den … Läs mer