Minskad alkoholförsäljning men minskar konsumtionen?

|Pressmeddelande

Systembolaget rapporterar en minskning av alkoholförsäljningen under januari 2007. Minskningen är 1,3 procent mot januari 2006, uttryckt i ren alkohol, Störst minskning i volym svarar spriten för – 5,8 procent. Systembolaget uppger att det är under första delen av januari man noterat det största tappet. – Som vanligt under lång tid är det försäljningen av sprit som minskar mest. Men vi tror inte att försäljningsminskningen motsvaras av en lika stor minskning av konsumtionen. Det kan mycket väl vara så att Systembolaget åter tappat till den oregistrerade marknaden, främst gränshandeln, säger Bertil Swartz, SVLs VD.

 

SoRAD vid Stockholms universitet presenterar numera sina siffror över införseln bara kvartalsvis, varför det inte finns några uppgifter över hur privatinförseln har utvecklats under januari.

– Fortfarande torde det dock vara så att monopolet har en genant låg andel av alkoholen svenskarna dricker, särskilt spriten. Den låga andelen betyder fortsatt dålig kontroll över alkoholen i Sverige och sannolikt fortsatt lätt för ungdomar att komma över alkohol när som helst, säger Bertil Swartz.

Ytterligare upplysningar: Bertil Swartz, 08-762 76 25 (kopplad till mobil)

Fler nyheter

SVL Seminarium – Alkoholmonopolet i en digital verklighet 24/09

|Nyhet

Den svenska e-handeln omsätter i dag över 70 miljarder årligen och växer starkt. I takt med att allt fler företag levererar direkt till kund har konkurrensen blivit allt hårdare, inte minst från utländska aktörer. Konsumenters förväntningar på bekväma och snabba … Läs mer

Tänk på vilken alkohol du dricker i sommar

|Nyhet

Midsommar och semester står för dörren. Vid dessa tillfällen ökar alkoholkonsumtionen bland unga och vuxna. Att avnjuta ett glas vin eller en drink i sociala sammanhang, med måttfullhet och medvetenhet om dryckernas innehåll och effekter, är inte fel. Ett stort … Läs mer

Prata om Alkohol på Matdagen 2019

|Nyhet

Den 9 maj samlades den svenska livsmedelsbranschen för Matdagen på Moderna Muséet i Stockholm för att gemensamt ta sig an en av vår tids mest angelägna frågor, folkhälsan. Matdagarna handlade om hur industrin kan bidra till goda levnadsvanor, sprida evidensbaserad … Läs mer